Koe uusi yle.fi

Moni pelkää esiintymistä turhaan – ”Ihmiset huomaavat harvoin toisen jännitystä”

Käsien hikoaminen, punastuminen ja hakkaava sydän ovat monille tuttuja oireita. Psykologin mukaan jännittäminen on kuitenkin monesti enemmän kehon sisäinen reaktio, joka jää usein toisilta kokonaan huomaamatta.

Aamu-tv
Psykologi Minna Martin kertoo konsteja jännityksen lieventämiseksi.
Esiintyminen jännittää hyvin monia eriasteisesti: sydän pamppailee, suu kuivuu. Psykologi Minna Martin kertoo konsteja jännityksen lieventämiseksi.

Erilaisten sosiaalisten tilanteiden tai esiintymisen jännittäminen on monen suomalaisen riesa. Omat kehon sisäiset reaktiot voivat tehdä esiintymisestä hyvin epämiellyttävää ja syövät samalla itsetuntoa. Ylen aamu-tv:ssä vierailleen vuoden psykologi Minna Martin mukaan esiintyjän fyysiset oireet välittyvät kuitenkin vain harvoin yleisön silmiin.

– Jännitys ilmenee tyypillisesti esimerkiksi hikoiluna, suun kuivumisena tai punasteluna. Moni jännittääkin eniten sitä, mitä mieltä muut ovat minusta. Todellisuudessa ihmiset kuitenkin keskittyvät enemmän itseensä, kuin jäävät miettimään muiden käyttäytymistä, sanoo Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä työskentelevä Martin.

Martin kohtaa työssään paljon opiskelijoita, jotka jännittävät esimerkiksi esiintymistä koulutilanteissa. Toisille taas jo tietyt sosiaaliset tilanteet voivat aiheuttaa jännitysoireita. Suomalainen kulttuuri voi myös osaltaan ruokkia orastavaa jännitystä.

– Me ikään kuin sanattomasti lähetämme toisillemme viestejä, että jännittäminen ei saisi mitenkään näkyä ihmisestä. Tästä syntyy kollektiivinen harha, että kukaan muu ei jännitä kuin minä, jolloin omaa jännitystä aletaan hävetä.

Jännityksen hoitoon useita eri reseptejä

Jännittämisen taustalla voi olla monenlaisia tekijöitä, joten sen helpottamiseenkaan ei löydy yksiselitteistä parannuskeinoa.

– Taustalla voi olla esimerkiksi koulukiusaamisen kokemuksia tai muutto uuteen paikkaan. Toisilla jännittäminen voi puolestaan olla ihan synnynnäistä herkkyyttä, sanoo Martin.

Kokonaan jännitystä voi olla vaikea poistaa, mutta sitä voi yrittää helpottaa erilaisilla keinoilla.

– Ylimääräistä jännitystä voi purkaa ennen esiintymistä esimerkiksi liikunnalla, rentoutumalla ja myös myötätuntoisella asennoitumisella omaan suoritukseen. Juuri ennen esitystä kannattaa myös rentouttaa hetkeksi kasvojen lihakset, sillä silmiä ympäröivien lihasten jänityksestä kulkee suora reitti sydämen sykkeen säätelykeskukseen.

Itselleen kannattaa Martin mukaan olla armollinen myös esiintymisen jälkeen, sillä mollaaminen vain ruokkii turhia pelkoja.

– Useimmiten yleisöä ei esimerkiksi haittaa, vaikka esiintymiseen tulee taukoja. Päinvastoin ne voivat ennemminkin rauhoittaa ja rytmittää esiintymistä. Monesti neuvon opiskelijoita rauhoittamaan puheen tahtia ja pitämään rohkeasti mietintätaukoja, koska silloin myös elimistö rauhoittuu.

Hyvä valmistautuminen ja muutama syvään tehty hengenveto ovat Martin mukaan myös helppoja keinoja lieventää jännitystä.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Linnoitukset

Puolustusvoimien hylkäämä yli 200-vuotias linnoitus etsii uutta omistajaa – voi lähteä ilmaiseksi

Sote-palvelujen valinnanvapaus

Viisi professoria luki hallituksen valinnanvapaus-paperin, eivätkä hekään ota selvää, mitä valinnanvapaus käytännössä tarkoittaisi

Kuluttajatuotteiden turvallisuus

Joululelumarkkinoilta löytyi 5 vaarallista lelua:

Tukes varoittaa palo- ja tukehtumisvaarasta

Rasva

Voi vai margariini?

Vanhat ennakkoluulot ja tavat ohjaavat rasvankäyttöä ja näkyvät sairauksina