Kotikutsuilla kaupataan kippoja ja kauneudenhoitoa – palaute on suoraa ja rehellistä

Kynttilöitä, kauneudenhoitoa, astioita ja lastenvaatteita, jopa seksileluja. Tuote-esittelyn lomassa keskustelun keskiössä ovat karvaiset kaverit.

ilmiöt
Milla Häkkinen ja Sofia Saarinen istuvat sohvalla ja maistelevat terveysjuomaa.
Tiina-Leena Kurki / Yle

Oululainen Sofia Saarinen on kutsunut kotiinsa viisi naista ja Anna Koikkalaisen esittelemään aloeverapohjaisista terveydenhoito- ja kauneustuotteista.

Suomessa kotimyyntikutsujen historia ulottuu puolen vuosisadan päähän, kun ministeri Elisabeth Rehn aloitti muovisten säilytysastioiden maahantuonnin. Niiden ja kotimarkkinoinnin juuret johtavat puolestaan 1940-luvun Amerikkaan.

– Tämäkin tuoteryhmä on USA:sta lähtöisin, Anna Koikkalainen kertoo.

Tällaisilla kutsuilla saa koskea ja kosketella erilaisia tuotteita vapaasti.

Milla Häkkinen

Hän sekoittaa terveysjuomaa ja tarjoilee sitä pienistä pikareista. Naiset tuoksuttelevat ja maistelevat juomaa. Voiteita ja geelejä sivellään ihollle ja arvioidaan tunne- ja tuoksukokemusta.

– Tällaisilla kutsuilla saa kokeilla tuotteita vapaasti, sanoo Milla Häkkinen.

Palaute on rehellistä

Sofian vieraat ovat kokeneita kotikutsukävijöitä, osa on tutustunut muoviastiamyyntiin jo lapsuudenkodissaan. Tuntumaa heillä on myös muihin tuotteisiin.

Kahden pienen lapsen äiti Milla Häkkinen sanoo kutsuilla käymisen olevan hänen omaa aikaansa, jolloin hän pystyy rentoutumaan. Lisäksi hänen mielestään ostaminen on helpompaa kuin netin tai postimyynnin kautta. Vaatteita voi sovittaa paikan päällä kaikessa rauhassa ja kommentitkin tulevat välittömästi.

– Kaverit antavat hyvin suoraa ja rehellistä palautetta, jos joku vaate ei sovi lainkaan. Toki he myös kannustavat, jos itse on epävarma ostopäätöksessä, Milla Häkkinen kertoo.

Milla Häkkinen on käynyt useilla lastenvaatteiden myyntikutsuilla, sillä hän haluaa pukea pienokaisensa persoonallisesti.

Kaverit antavat hyvin suoraa ja rehellistä palautetta.

Milla Häkkinen

– Toki tuotteet ovat hiukan kalliimpia kuin kaupoissa, mutta lastenvaatteita voi myydä helposti eteenpäin.

Miehet taustalla

Kukaan naisista ei tiedä, että miehet järjestäisivät vaikkapa auton varaosien kotimyyntikutsuja.

– Pari miestä toimii kuitenkin kotikutsujen myyjinä, Anna Koikkalainen kertoo.

Myös seksileluista järjestetään kotimyyntikutsuja, mutta kukaan ei naisista ei ole sellaisilla ollut. Yhdenlaisesta kotimyynnistä oli kyse, kun erään morsiamen polttarit järjestettiin alan kaupassa.

Karvakaverit keskipisteenä

Kotikutsuille kokoontuvat usein ystävät, työkaverit sekä äidit ja tyttäret. Milla Häkkisen äiti on ollut mukana lastenvaatekutsuilla.

– Hän tarjoutuu usein kustantamaan lapsenlapsille vaatteita, Milla Häkkinen kertoo.

Pari miestä toimii kuitenkin kotikutsujen myyjinä.

Anna Koikkalainen

Yhden vieraana olevan äidin kukkaro aukeaa myös näillä kutsuilla, kun tytär hankkii tuotteita.

Olohuoneessa kaikuu iloisen vapautunut nauru, kun naiset ryhtyvät esittelemään kännykkäkameroidensa kuvia.

– Voi, kuinka ihanan pieni ja persoonallinen. Nappisilmä, kuuluvat kommentit.

Naisten kotimyyntikutsuilla ei puhuta lapsista eikä lapsenlapsista, sillä huomion saavat nelijalkaiset, karvaiset kaverit.