Tutkija: Myönteisten asioiden tietoinen miettiminen lisää onnellisuutta

Vaikka uutisista vyöryy eteen raskasta asiaa, tutkijan mukaan myönteisten asioiden tietoinen pohtiminen kannattaa. Onnellisuutta tutkineen Lotta Uusitalo-Malmivaaran mukaan jo pelkkä iloa tuottavien asioiden listaaminen herkistää näkemään elämän hyviä puolia.

Kotimaa
Grafiikka
Yle

Pakolaisten hätää, hallituksen leikkauslistaa. Uutisista on viime aikoina tulvinut raskasta asiaa. Onnellisuutta tutkinut Lotta Uusitalo-Malmivaara Helsingin yliopistosta pitää äärimmäisen tärkeänä, että myönteisiäkin asioita muistetaan tietoisesti miettiä.

– Positiivisten piirteiden tietoinen katsominen avaa mahdollisuuksia nähdä uusia ratkaisuja ja reittejä. On ihan tieteen osoittamaa, että ajattelu kapeutuu, kun ajattelemme jatkuvasti negatiivisesti, erityispedagogiikan dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara sanoo.

Tutkijan mielestä jopa pakolaiskriisissä voi nähdä positiivisia asioita.

– Niin mieletön tragedia kuin se onkin, myös valtavasti hyvää on nähtävissä ihmisten myötätunnon osoittamisessa ja auttamisen halussa.

Lotta Uusitalo-Malmivaaran mukaan iloa tuottavien asioiden miettiminen kannattaa, sillä se saa meidät tuntemaan positiivisia tunteita. Myönteisten tunteiden kokeminen puolestaan auttaa meitä hakemaan kontaktia toisiin ihmisiin, mikä on tutkijan mukaan elinehto.

Opiskelijat, joille on näytetty iloista elokuvaa ennen koetta, pärjäävät paremmin kuin ne, joille on näytetty negatiivista tai neutraalia elokuvaa.

Lotta Uusitalo-Malmivaara

Iloisten asioiden jahtaaminen pakolla voi myös ärsyttää. Miksi ei saisi rauhassa synkistellä? Uusitalo-Malmivaaran mielestä myönteistä ajattelua kannattaa opetella jopa fyysisen hyvinvoinnin vuoksi.

– On aika paljon näyttöä siitä, miten posiviiviset tunteet kytkeytyvät hyvinvointiin fyysisenkin terveyden tasolla.

Positiiviset tunteet ja toisten ihmisten seuraan liittyminen ovat Uusitalo-Malmivaaran mukaan hyödyksi muun muassa oppimisessa, haasteista toipumisessa ja itsetunnon vahvistumisessa. Myös esimerkiksi oksitosiinihormonin tuotanto lisääntyy, millä on tyynnyttävä vaikutus.

Tartuitko somessa positiivisuushaasteeseen?

Sosiaalisessa mediassa on jo pitkään kiertänyt positiivisuushaaste, jossa kehotetaan keksimään kolme myönteistä asiaa kolmena päivänä ja lähettämään haaste eteenpäin kolmelle kaverille. Pintapuolisuudestaan huolimatta Lotta Uusitalo-Malmivaara pitää haastetta hyödyllisenä ja on itsekin tarttunut siihen.

– Ihmiset herkistyvät katsomaan hyviä juttuja, kun tällainen haaste tulee.

Somehaasteen kaltaisen iloa tuottavien asioiden listaamisen on myös esimerkiksi kansainvälisissä tutkimuksissa todettu lisänneen onnellisuutta. Samoin positiivisten ajatusten on havaittu parantavan opiskelijoiden suorituksia.

– Opiskelijat, joille on näytetty iloista elokuvaa ennen koetta, pärjäävät paremmin kuin ne, joille on näytetty negatiivista tai neutraalia elokuvaa.

Empatian tunteminen lisää omaa onnellisuutta

Kaikkein helpoin tapa tulla itse onnelliseksi on auttaa toisia.

Lotta Uusitalo-Malmivaara

Ilon tai kiitollisuuden aiheita ei kaikille välttämättä tule äkkiseltään mieleen, mutta Lotta Uusitalo-Malmivaaran mukaan treenaaminen tuo tulosta nopeasti.

– Kannattaa tehdä listoja. Siihen harjaantuu tosi nopeasti, ja yhtäkkiä niitä alkaa löytyä kauheasti.

Onnen aiheiden ei aina tarvitse olla suuria. Vaikkapa kiva viesti kaverilta tai hauska taustakuva puhelimessa voivat tuottaa iloa. Omaa onnellisuutta voi kohentaa myös toisia auttamalla.

– Kaikkein helpoin tapa tulla itse onnelliseksi on auttaa toisia. Tämä on selkeästi evoluution mukana kehittynyt taito. Empatia ja myötätunto lisäävät selkeästi myös niiden tuntijan onnellisuutta, Lotta Uusitalo-Malmivaara sanoo.