VR:lle lisää murheita: Onnibus tähyää nyt rautateille

Suomenkin bussiliikennettä halpuuttanut Onnibus tähyää jo raideliikenteeseen. Onnibusin omistaja, brittimiljardööri Brian Souter ilmoittaa Yle Uutisten haastattelussa lähtevänsä mukaan kisaan heti, kun raideliikenne vapautuu.

talous
Brian Souter
Brian SouterYle

– ”I do have a license, so I am okay”. Minullahan on bussin ajokortti, joten voin hyvin istua tähän.

Aateloitu Sir Brian Souter istahtaa tottuneesti suomalaisen Onnibusin kuljettajan paikalle.

Bussikuskin pojasta liikennemiljardööriksi tiensä raivannut skotti pääsi Iso-Britannian raidemarkkinoille parikymmentä vuotta sitten liikenteen vapauduttua kilpailulle. Busseista hänellä on vielä pidempi kokemus.

Suomessa Souterin yhtiö on kasvanut viime vuosina voimakkaasti halpojen lippujen ja nettivarauksen ansiosta. Ostettuaan Onnibusin enemmistön Souter hamuaa nyt myös raiteille ja haluaa haastaa valtiollisen VR:n.

– Olen hyvin kiinnostunut lähtemään mukaan Suomen raideliikenteeseen. Stagecoach-yhtiöni on yksi Iso-Britannian suurimmista raideliikenneyhtiöistä.

Liikenneministeriö toivottaa tervetulleeksi

Sir Brian Souter kehuu, että raideyhtiö Virgin Trainsin liikenne Iso-Britanniassa on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Souter omistaa Virgin Rail Groupista 45 prosenttia. Nyt hän hamuaa myös Suomen raideliikenteeseen.

– Arvostaisin kyllä tilaisuutta päästä mukaan Suomen markkinoille raideliikenteeseen. Olemme ilmoittaneet kiinnostuksestamme liikenneministeriöön ja odottelemme ehdotuksia.

Liikenne- ja viestintäministeriössä Onnibusin suunnitelmia pidetään tervetulleina. Liikennepalveluyksikön johtaja Mikael Nyberg korostaa Yle Uutisille, että kilpailun esteitä halutaan purkaa, jotta raideliikenteen kilpailutus voi alkaa.

– Yleensä kaluston hankkiminen ja markkinoille tulo vie noin kolme vuotta. Aikajänne on siis sellainen, että tällä vuosikymmenellä kilpailutus alkaa.

Aluksi käynnistyy lähiliikenteen kilpailutus Helsingissä ja liikenneministeriön Nybergin arvio on, että prosessi alkaisi jo vuosina 2017–2018. Sen jälkeen on kaukoliikenteen vuoro.

Onnibusin Brian Souter sanoo olevansa kiinnostunut molemmista.

– Olen erityisen kiinnostunut kaukoliikenteestä, mutta myös pääkaupunkiseudun lähiliikenne kiinnostaa.

Souter toivookin, että Suomen kaukojunaliikenne avataan kilpailulle lähitulevaisuudessa eikä vasta kymmenen vuoden päästä.

– Ehkäpä Suomen hallitus voisi avata osan liikenteestä yksityiselle, vaikka yhteisyrityksen muodossa.

Mikä on bisneksen salaisuus?

Mikä sitten on Onnibusin ja sen ostaneen skottimiljardöörin bisneksen salaisuus? Senkin Brian Souter haluaa paljastaa suomalaisille: kaksikerroksiset bussit.

– Polttoaineen kulutus on matala ja automallimme on suunniteltu niin, että voimme myydä monta paikkaa per bussi. Tästä syystä voimme myydä paikat halvemmalla.

Olennaista onkin täyttää bussit täyteen. Souterin mukaan Onnibus ajaa nyt Suomessa noin 60 prosentin täyttöasteella. Souter aikoo myös laajentaa bussiliikennettä.

– Kyllä, arvelen että meillä on pian yli sata bussia Suomessa. Markkinoilla on iso potentiaali.

Souterin yhtiöt toimivat miehen muistin mukaan tällä hetkellä 15 maassa. Seuraavaksi hän tutkii jo Viron markkinoita.

– Kyllä, tutkimme Viroa seuraavana kohteena, kunhan he vapauttavat toimiluvat.