Jyväskylän satamaan hulppea päärakennus - suunnitelmissa kuntosali, ravintola ja saunoja

Jyväskylän sataman kärkeen on tulossa arkkitehtonisesti näyttävä ja monipuolinen uudisrakennus. Kansainvälinen liikunta- ja hyvinvointialan yritys Fysioline on valmis toteuttamaan satamaan kuntosalin ja muita liikuntapalveluja, kahvila-ravintolan sekä sauna- ja pesutilat, jotka palvelevat myös vierasvenesatamaa. Jyväskylän kaupunkirakennelautakunta päättää hankkeesta ensi tiistaina.

Kotimaa
Satamankärjen uudisrakennuksesta halutaan erottuva ja tunnistettava.
Satamankärjen uudisrakennuksesta halutaan erottuva ja tunnistettava.Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki

Kaupungin vaatimuksesta uudisrakennuksen korkeatasoisuuteen on kohdennettu erityistä huomiota. Rakennuksen suunnitteluun on kiinnitetty yksi Suomen johtavista arkkitehtitoimistoista, Lahdelma & Mahlamäki, joka on suunnitellut muun muassa Merikeskus Wellamon Kotkaan. Rainer Mahlamäki sai 2014 ensimmäisen Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon Varsovaan suunnittelemastaan Puolan juutalaisten historiallisesta museosta.

Jyväsjärven Lutakon sataman kärkialueelle saa rakentaa kerrosalaltaan kaksituhatta neliöisen uudisrakennuksen. Fysioline Oy hakee rakennusalalle varausta vuoden 2016 loppuun asti. Yritys on valmis vuokraamaan rakennuspaikan 30 vuoden vuokrasopimuksella. Vuosivuokraksi on neuvoteltu 17 000 euroa.

Ensimmäinen yritys kaatui rahoituksen puutteeseen

Vuonna 2008 Satamankärki määritettiin Jyväskylän sataman yleissuunnitelmassa kohteeksi, joka pyrkii kehittämään satamaa toiminnallisesti monipuolisena ja houkuttelevana kaupunkitilana. Satamankärjen toteuttamiseksi järjestettiin kilpailu keväällä 2013 ja siinä vaadittiin esitys toiminnasta sekä uuteen rakennukseen investoinnista.

Kilpailuun jätettiin vain kolme hyväksyttävää esitystä, kaikki operaattoreita eikä yhtään investoria. Voittanut ruokaravintola-pohjainen ehdotus ei löytänyt rahoitusta ja hanke raukesi elokuussa 2013.

Tämän jälkeen kaupunki on jatkanut toimijan ja investorin etsintää. Haasteena on ollut toiminnan ympärivuotisuus sekä yrittäjävetoisuus. Kaupunki tai valtio ei ole valmis vuokraamaan rakennuksesta tiloja omiin tarkoituksiin.

Satamankärki rakennetaan rantaan Jyväsjärven sillan kupeeseen lähelle tornitalo Horisonttia.
Satamankärki rakennetaan rantaan Jyväsjärven sillan kupeeseen lähelle tornitalo Horisonttia.Tenho Tornberg / Yle

Satamasta kehittyy koko kaupungin olohuone

Jyväskylän satamaa on vaihe vaiheelta kehitetty jo seitsemän vuotta. Samalla sen suosio kaupunkilaisten keskuudessa on kasvanut merkittävästi. Sataman suora yhteys Paviljonginaukion lisääntyneeseen tapahtumatarjontaan lisää myös sataman vetovoimaa.

Vuoden 2013 määritelmissä kaupunki haluaa Satamakärjen uudisrakennuksesta ympärivuotisen, yrittäjävetoisen, olohuonemaisen, valoisan, puurakenteisen, avoimen ja muunneltavan. Talon halutaan palvelevan monia kohderyhmiä ja toiveena on myös matkailun kehittäminen ja Pohjois-Päijänteen palvelujen yhdistäminen.

Fysioline on valmis sorvaamaan tilaohjelmaa kaupungin edellytysten suuntaan. Jatkosuunnittelua varten kaupunki perustaa ohjausryhmän, johon kuuluu Fysiolinen ja arkkitehtitoimiston lisäksi kaupungin liikenne- ja viheralue-palvelualueen, asemakaavoituksen, rakennusvalvonnan, tontit ja maanhallinta-yksiköiden sekä kaupunkikuvan edustus.

Kaupunkirakennelautakunnan esityslistalla hanke todetaan asemakaavan mukaiseksi ja se täyttää suurimman osan kilpailun vaatimuksista. Lisäksi hanke tuo Satamankärkeen uuden, arkkitehtonisesti korkeatasoisen tunnisterakennuksen.