1. yle.fi
  2. Uutiset

Eurooppaan pyrkivällä edessään vaikeita valintoja – ihmissalakuljettajilla konsteja moneen lähtöön

Ihmissalakuljetuksesta on paisunut miljardien liiketoimintaa, jopa tuottoisampaa kuin huumeiden tai aseiden salakuljetus. Europol arvioi, että Eurooppaan suuntautuvassa ihmissalakuljetuksessa puuhastelee jo 30 000 rikollista. Menetelmiä on monia väärennetyillä papereilla toteutetuista suorista lennoista aina ketjutettuun maareittiin.

Ulkomaat
Hollantilaispoliisi tarkastaa Kanaalin ylitse matkalla olevia rekkoja salamatkustajien varalta
Poliisilla on valtaisa urakka ihmissalakuljetuksen kitkemisessä. Europolin arvion mukaan ihmissalakuljetuksessa Eurooppaan on mukana 30 000 rikollista. Lex van Lieshout / EPA

Ihmissalakuljetuksesta on tullut yhä tuottoisampi bisnes. Aiemmin turvapaikanhakijoita tuli enemmän Libyan kautta Välimeren ylitse, nyt suurin tulijajoukko on kääntynyt kohti maareittiä Balkanin kautta Eurooppaan. Reittiä on käytetty jo pitkään, mutta ei koskaan nykyisissä määrissä.

Washington Postin (siirryt toiseen palveluun) haastattelemat asiantuntijat arvioivat, että lähes jokaisen tulijan matkasta ainakin osan hoitavat ihmissalakuljettajat. Ruotsin poliisiin rajavalvontayksikön johtaja Patrik Engström kertoo, että tuo osanen voi olla niinkin yksinkertainen kuin lyhyt matka matkailuperävaunussa rajasillan ylitse. Tai se voi olla hyvinkin monimutkainen ja lähes kymppitonnin hintainen matka charter-koneella Turkista suoraan Ruotsiin.

Mitä monimutkaisemmasta järjestelystä on kyse, sitä kalliimpaa sen käyttö on turvapaikanhakijalle. Lyhyestä kumilauttamatkasta lähisaarelle voi joutua maksamaan satoja euroja, mutta väärennettyjen papereiden järjestäminen maksaa jo tuhansia euroja.

Yhteyttä otetaan ja tietoja välitetään usein sosiaalisen median arabiankielisten saittien kautta.

Balkanin rikollisjoukkiot haistoivat uuden bisnesmahdollisuuden

New York Timesin (siirryt toiseen palveluun)haastattelema EU:n rajaturvallisuusviraston Frontexin tiedottaja kertoo, että ihmissalakuljettajat ovat yleensä paikallisia rikollisjoukkioita, jotka ovat tarttuneet tilaisuuteen ja alkaneet esimerkiksi huumeiden sijasta tai ohella salakuljettaa ihmisiä. He saattavat palkata vaikkapa afganistanilaisen tai syyrialaisen toimimaan yhteyshenkilönä turvapaikanhakijoihin.

– Jos tulijalla on paljon rahaa, salakuljettaja voi hankkia heille väärennetyn passin tai varastetut henkilöpaperit sekä lentolipun johonkin Euroopan maahan, kertoo Frontexin tiedottaja Izabella Cooper. Mutta tämä vaihtoehto on kalleutensa takia mahdollinen vain harvoille.

Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön IOM:n asiantuntija arvioi puolestaan, että jotkut tulijat suunnittelevat matkaansa Turkista Eurooppaan yhden keskuskoordinaattorin avulla:

– Tulijoita siirretään matkan aikana sitten rikollisjoukkiolta toiselle, ja he maksavat matkasta kullekin etappi kerrallaan, kuvaa IOM:n Livia Styp-Rekowska New York Timesin jutussa.

Toisenlaisiakin arvioita on. Spiegelin (siirryt toiseen palveluun) mukaan ihmissalakuljetus on houkuttanut ennemminkin pikkurikollisia sekä ihmisiä, jotka itsekin ovat entisiä pakolaisia. Suurten rikollisliigojen osuus on bisneksessä vielä pieni.

Turvapaikanhakijoilla iso riski tulla huijatuksi

Turvapaikanhakijoille ihmissalakuljettajien apuun turvautuminen on paitsi erittäin kallista, myös valtava riski. Välimerellä tahallaan kaadetut pakolaislaivat ja Itävallassa rekan perävaunuun tukehtuneet 71 ihmistä ovat myös turvapaikanhakijoiden tiedossa.

Kun epätoivo on tarpeeksi suurta, riski otetaan silti.

Vähäisempää huijaamista tapahtuu koko ajan. New York Times kertoo, että esimerkiksi syyskuun alussa Unkarissa joukko ihmissalakuljettajia lupasi Budapestin rautatieasemalle jumiin jääneille turvapaikanhakijoille kuljetuksen Itävallan rajalle. Kauppaan suostuneet turvapaikanhakijat suljettiin ikkunattomaan pakettiautoon ja heitä kuljetettiin useita kertoja Budapestin ympäri kehätietä pitkin. Sen jälkeen pakettiauto ajettiin lähiössä sijaitsevan ostoskeskuksen luo ja turvapaikanhakijat usutettiin kohti epämääräisesti raja-asemaa muistuttavia ostoskeskuksen portteja.

Monia on hylätty autioille taipaleille ja ryöstetty. Monilta on kiristetty aina vain lisää rahaa.

Rajavalvonnan lisääminen voi lisätä ihmissalakuljettajien bisneksiä

Deutsche Wellen (siirryt toiseen palveluun) haastatteleman Global Initiative against Transnational Organized Crime -järjestön asiantuntijan Tuesday Reitanon mukaan monet Lähi-idästä pakenevat pyrkivätkin ehkäisemään huijatuksi tulemista erilaisella maksujärjestelmällä.

He sopivat koko matkasta könttäsumman, jonka tallettavat puolueettoman osapuolen, esimerkiksi rahanvaihtotoimiston tilille. Summa siirtyy ihmissalakuljettajalle vasta, kun turvapaikanhakija on päässyt kohteeseensa.

Vaikka Euroopan maiden tavoitteena on ollut kitkeä ihmissalakuljetusta, Schengen-alueen useilla sisärajoilla käyttöön otetut rajatarkastukset ovat saattaneet lisätä ihmissalakuljetuksen kysyntää. Jos rajan yli ei enää pääse junalla tai autolla, otetaan yhteyttä ihmissalakuljettajaan.

Lue seuraavaksi