Keskivartalonhallinta vaikuttaa moneen asiaan – Lihaskuntoa voi kehittää vielä ikäihmisenäkin

Ihminen voi parantaa lihaskuntoaan koko elämänsä ajan, mutta murrosiässä ja heti sen jälkeen lihakset reagoivat lihaskuntoliikkeisiin eri tavalla kuin vaikkapa aikuisiällä.

terveys
Nainen kuntosalilla.
Hyvä keskivartalon lihaskunto muun muassa vähentää selkäkipuja.Joni Tammela / Yle

Lihaskuntoharjoitteita tehdessä ei voi sanoa, että jollekin iälle sopisi jokin erityinen lihaskuntoliike.

– Ennemmin voisi puhua, että lasten ja nuorten ei tulisi tehdä maksimivoimaharjoituksia eli käyttää kovin suuria painoja. Oman kehon paino riittää mainiosti lihaskunnon harjoittamiseen. Omalla kehonpainolla tai kevyillä vastuksilla tehty lihasvoimaharjoitus parantaa lihashermotusta, jonka avulla myös lihasmassan kehittäminen murrosiän jälkeen on helpompaa, Kainuun Liikunnan terveysliikunnan kehittäjä Matias Ronkainen kertoo.

– Toisaalta myös aikuisille oman kehon painolla treenaaminen on erittäin hyvää lihaskuntoharjoittelua, eikä erillisiä painoja välttämättä tarvitse.

Nuoren ja aikuisen välillä on kuitenkin ero, kun puhutaan siitä kuinka lihas reagoi lihaskuntoharjoituksiin.

– Murrosiässä ja sen jälkeen ennen kaikkea lihasvoiman sekä lihasmassan kehittyminen ovat parhaimmillaan. Siinä iässä kannattaa harjoittaa lihaskuntoa mahdollisimman paljon. Mutta vanhemmatkin ihmiset voivat kehittää lihaskuntoaan, ei se ikää katso, milloin lihas kehittyy.

Mahdollisimman monipuolista treenaamista

Keskivartalonhallinta on tärkeää, sillä se vaikuttaa ihmisen ryhtiin, liikkumiseen ja tekemiseen. Esimerkiksi jos ikäihmisellä on vaikeuksia päästä aamuisin sängystä ylös, yksi apu asiaan voi olla keskivartalon sekä lantion alueen lihasvoiman kehittäminen. Hyvä keskivartalon lihaskunto ja lihashallinta edesauttavat myös selkäkipujen vähenemistä.

Mutta vanhemmatkin ihmiset voivat kehittää lihaskuntoaan, ei se ikää katso, milloin lihas kehittyy.

Matias Ronkainen

Mutta pelkästään keskivartalon lihaksia eli vatsaa, selkää, lantion alueen lihaksia ja pakaroita ei kannata treenata.

– Jalkojen ja ylävartalon lihakset ovat myös tärkeitä. Lihaskuntoa kannattaakin harjoittaa mahdollisimman monipuolisesti, Matias Ronkainen Kainuun Liikunnasta mainitsee.

Kuntoilija saattaa huomaamattaan jättää jonkin lihasryhmän vähemmälle huomiolle, etenkin jos lihasvoimaharjoitukset on eristetty erilaisilla kuntosalilaitteilla.

– Kuntosaleilta löytyy hyvin asiansa osaavia kuntosaliohjaajia, jotka pyrkivät siihen, että kuntosaliohjelmat ovat monipuolisia, eli kaikki päälihasryhmät tulee käytyä läpi.

– Suosin itse toiminnallista harjoittelua eli pyritään viemään lihaskuntoharjoitus joka päiväiseen normaaliin arkeen ja siihen liittyvään tekemiseen. Silloin siitä on paras mahdollinen hyöty toimintakyvyn kannalta. Tärkeintä on kuitenkin, että jokainen löytää itselleen kaikkein mielekkäimmän tavan harjoittaa lihaskuntoaan ja että harjoittelu on säännöllistä vuodenajasta tai kelistä riippumatta, Ronkainen jatkaa.