Testaa kotona neljällä perusliikkeellä, millainen on lihaskuntosi

Lihaskuntoa on helppo testata ihan kotioloissa ilman painoja tai muita liikuntavälineitä. Juttu on julkaistu syyskuussa 2015.

terveys
Mies tekee vatsalihasliikettä.
Perinteinen istumaannousu. Aloitusasento: selälleen makuulle, polvikulma 90 astetta, nilkat tuettuina, sormenpäät ristissä niskan takana. Liike: nouse ylös istumaan siten, että kyynärpäät osuvat polviin. Takaisin alas siten, että lapaluut koskettavat lattiaa. Suoritusaika 30 sekuntia.Laura Tolonen / Yle

Lihaskuntoaan voi testata kotona esimerkiksi neljällä perusliikkeellä: perinteisellä istumaannousulla, ylävartalon nostolla, kyykkytestillä sekä muunnellulla punnertamisella.

– Nämä liikkeet sopivat suurimmalle osalle väestöstä. Mutta heille, joilla on tuki- ja liikuntaelinongelmia, joku näistä liikkeistä voi tuottaa vaikeuksia, Kainuun Liikunnan terveysliikunnan kehittäjä Matias Ronkainen kertoo.

Myös jokainen arkiaskare kotona, kuten esimerkiksi lehtien haravointi tai lumen luominen, kehittävät lihaskuntoa

Matias Ronkainen

– Mutta nämä ovat vain joitain liikkeitä, ja näitäkin voi soveltaa – tosin silloin ei välttämättä löydy viitearvoja, joihin verrata tulosta. Mutta silloin voi tarkastella vain omia tuloksia ja seurata kehitystä, Ronkainen jatkaa.

Viitearvoja lihaskuntotesteille löytyy muun muassa TOIMIA-tietokannasta (siirryt toiseen palveluun).

Ihmiset ovat Ronkaisen kertomista neljästä perusliikkeestä aika hyvin perillä, sillä monelle ne ovat tulleet tutuiksi jo koululiikunnassa tai armeijassa. Omasta lihaskunnosta on hyvä olla perillä, sillä se on yksi osa-alue ihmisen fyysisestä kunnosta.

Mikäli lihaskuntoaan haluaa parantaa, kuntosali on yksi paikka treenaamisen aloittamiseen.

– Kuntosali on melko helppo paikka aloittaa lihaskuntoharjoittelu. Mutta myös jokainen arkiaskare kotona, kuten esimerkiksi lehtien haravointi tai lumen luominen, kehittävät lihaskuntoa, Ronkainen mainitsee.