Kilpailuvinkki uudelle yrittäjälle: Suuntaa pois keskustasta

Kun idea omasta yrityksestä on itänyt hetken mielessä, voi monella iskeä kova halu päästä toteuttamaan ajatustaan. Ensin on kuitenkin selvitettävä, löytyykö yrityksen tarjoamalle tuotteelle tai palvelulle markkinarako aiotulla paikalla.

talous
Nainen istuu tietokoneella ravintolan keittiössä
Sini Ojanperä / Yle

Yrittäjäksi ryhtyminen on yksi vaihtoehto työllistää itsensä ja muita. Pelkkä liikeidea ei kuitenkaan riitä pohjaksi uudelle yritykselle.

Asiantuntija Antero Järvinen Kaakkois-Suomen TE-toimiston työnantaja- ja yrityspalveluista luettelee neljä seikkaa, jotka on mietittävä huolella ennen kuin yritystä aletaan perustaa.

1) Mitä tuotetta tai palvelua aletaan markkinoida?

Aluksi on oltava selvää, mikä on se palvelu tai tuote, jota yrittäjä aikoo myydä. Esimerkiksi idea kaupasta, jossa myydään kotimaisia puuleluja ja jonka yhteydessä pidetään kahvilaa, ei suoraan saa Järvistä innostumaan.

– Se on näin nopeasti ajateltuna aika kapea segmentti, mitä siinä myydään. Ymmärrykseni mukaan jotkut kotimaiset puulelut eivät ole ehkä niitä kaikista halvimpia. Toki, jos saa kahvilan kukoistamaan siihen kylkeen, niin sehän on hieno juttu, mutta kuulostaa, että ideaa kannattaisi vähän ehkä kehittää.

Erikoistuminen voi kuitenkin olla hyvä asia. Esimerkiksi parturi-kampaamon perustaminen muiden samanlaisten joukkoon ei Järvisen mukaan ole järkevää, mutta vaikkapa pelkästään miehille suunnattu, ilman ajanvarausta toimiva parturiliike saattaa pärjätä kilpailussa.

2) Kenelle tuotetta tai palvelua myydään?

Yritys tarvitsee asiakkaita, mutta etukäteen voi olla vaikea sanoa, ostaisiko riittävän moni yrityksen palveluja tai tuotteita. Asiaa voi selvittää etukäteen monin tavoin, vaikkapa laittamalla sanan kiertämään mahdollisesta yrityksen perustamisesta tai kysymällä mielipiteitä tuotteen tai palvelun tarpeellisuudesta sosiaalisen median ryhmissä.

– Siihen ei kannata luottaa, että perhe ja sukulaiset tulisivat sitä ostamaan, se ei vain yksinkertaisesti riitä. Kyllä se täytyy olla se asiakaskunta huomattavasti laajempi, Antero Järvinen muistuttaa.

Järvinen ei ole törmännyt siihen, että joku olisi selvittänyt tuotteen tai palvelun potentiaalista kysyntää vaikkapa sähköpostikyselyin.

– Se voisi olla ihan järkevääkin varsinkin, jos on joku ihan uusi tai erilainen liikeidea. Silloin voisi vähän kartoittaa sitä markkinaa, asiantuntija pohtii.

3) Missä yritys toimii?

Yrityksen sijainti voi olla avainasemassa niin kilpailussa pärjäämisen kuin asiakkaiden löytämisen kannalta. Kaupunkikeskustassa uuden parturi-kampaamon menestymismahdollisuudet ovat todennäköisesti pienemmät kuin vaikkapa kauempana sijaitsevalla uudella asuinalueella.

Järvisen mukaan yrittäjäksi aikovan tulee kartoittaa, kuinka korkeiksi kiinteät kulut nousevat. Esimerkiksi pienellä, keskustassa sijaitsevalla puodilla liiketilan vuokra voi muodostaa merkittävän osan kustannuksista.

4) Mihin hintaan tuotetta tai palvelu myydään?

Yrittäjäksi aikovan on myös pohdittava, paljonko tuotteesta tai palvelusta voi pyytää rahaa. Kun tämä ja muut näkökohdat on otettu huomioon, voidaan laskea myös myynnin oletettu tuotto ja samalla arvioida, onko toiminta todellakin kannattavaa.

Apua saatavilla

Järvinen muistuttaa, että kaikkien laskelmien tekemiseen voi saada apua esimerkiksi alueen yritysneuvojilta.

– Oma into ja intohimo on tärkeintä, mutta pitää olla myös ymmärrystä siitä, mitä yrityksen pyörittäminen Suomessa tarkoittaa. Sitä varten meillä on myös erimittaisia koulutuksia, asiantuntija vinkkaa.

Tietoa on mahdollista löytää vieraammistakin aloista.

– Jos yritysidea on täysin uudenlainen, kyllä me etsitään se tieto jostain, ettei se hyvä bisnesidea mene hukkaan, Järvinen vakuuttaa.

Mitä pidemmälle liiketoimintasuunnitelma on laadittu vaikkapa starttirahaa hakiessa, sitä nopeammin uusi yrittäjä pääsee ryhtymään toimeen.

– Se, jolla on valmis paketti, pääsee siinä kohtaa helpommalla. Kellä ei, hänen täytyy tehdä siinä muutaman kuukauden työ.