Teatterilavalle halutaan enemmän actionia – taistelukoreografi opettaa taistelemaan turvallisesti

Teattereilta odotetaan entistä enemmän elämyksiä, näyttävyyttä ja nopeaa rytmiä. Mallia haetaan toimintaelokuvista. Taistelukoreografi opettaa, kuinka kohtauksista tehdään turvallisia, kun mukana on miekkoja, tikareita ja sauvoja

teatteritaide
Taistelukoreografi työssään.

Kolme muskettisoturia -näytelmän taistelukohtauksia treenataan Lahden kaupunginteatterissa alan ammattilaisen opastuksella. Esityksessä on kymmenkunta kohtausta, jossa heiluvat nyrkit, petiset, sauvat, seipäät, tikarit ja miekat.

Musketöörien miekat ovat aitoja. Kärjet on kuitenkin miekoista katkottu.

Taistelukoreografi Oula Kitin tehtävänä on tehdä kohtauksista paitsi näyttäviä, myös turvallisia.

– Näytelmässä on paljon kohtauksia, joissa tapellaan, taistellaan ja miekkaillaan, mutta myös muuta fyysistä toimintaa, jossa ammattitaitoani tarvitaan.

Usein käsikirjoituksessa lukee esimerkiksi vain että ”taistelevat”.

Oula Kitti

Kitin mukaan näyttämötaistelua voi verrata järjestelmään tai tekniikkaan, jota voidaan muokata, mutta joka toistuu aina samankaltaisena.

– Siitä huolimatta onko ase nyrkki vai sapeli, meillä on samat osumakohdat ja samantyyppiset torjunnat, samanlainen voimankäyttö, kontakti ja ajoitus.

Teatterilta odotetaan näyttävyyttä – mallia haetaan elokuvista

Taistelukoreografi kehittää taistelukohtaukset ja niihin dramaturgian tarinan pohjalta.

– Usein käsikirjoituksessa lukee esimerkiksi vain että ”taistelevat”. Siitä lähdetään sitten miettimään ja rakentamaan.

Alun perin näyttelijäksi valmistunut Kitti kouluttautui taistelukoreografiksi ulkomailla. Oppi löytyi pohjoismaisesta näyttämötaistelujärjestöstä, Nordic Stage Fight Societystä.

Katsojien vaatimukset ovat kasvaneet ja elämyksiä kaivataan.

Oula Kitti

– Meitä on Suomessa kaksi näyttämötaisteluopettajaksi valmistunutta eli Kristo Salminen Kansallisteatterissa ja minä. Lisäksi on satunnaisia toimijoita, stunetteja ja muita, jotka toimivat allalla. Tampere sai juuri vahvistusta Yhdysvalloista ja tietysti on vielä Suomen ”grand old man”, Seppo Kumpulainen Teatterikorkeakoulussa, Oula Kitti summaa tekijöitä.

Kitin mukaan ammattilaisilla riittää töitä. Teatterilta odotetaan entistä enemmän elämyksiä, näyttävyyttä ja nopeaa rytmiä. Malli tulee elokuvista.

Kilpailua katsojista ja ajankäytöstä käydään elokuvien ja teatterin välillä, haluttiin sitä tai ei.

– Katsojien vaatimukset ovat kasvaneet ja elämyksiä kaivataan. Elokuvien ja television kautta ihmiset ovat tottuneet näkemään toimintaa ja nopeita leikkauksia ja sitä odotetaan näyttämöllekin. Myös sirkuksen nousu näkyy teattereissa, Kitti kertoo.