Ateneum niputti parin vuoden hankintamäärärahat ostaakseen Hugo Simbergin teoksen

Ateneumin hankintoihin käyttämä vuosibudjetti, joka on vajaat 200 000 euroa, ei yksin riittänyt uuden teoksen ostoon. Museonjohtaja vakuuttaa, että eteen tuli aarre.

kuvataide
Hugo Simberg: Iltaa kohti (1913)
Hugo Simberg: Iltaa kohti (1913)Yehia Eweis / Kansallisgalleria

– Ei sitä nyt ihan hirveän kaukaa tarvinnut hakea, museonjohtaja Susanna Pettersson myhäilee.

Tarkoituksellinen salamyhkäisyys liittyy Ateneumin äskettäin hankkimaan Hugo Simbergin teokseen. Kansallisgallerian kokoelmissa on noin 800 taiteilijan työtä grafiikasta akvarelleihin ja guasseihin, mutta 1913 maalattu Iltaa kohti on erityinen monella tapaa.

Ensinnäkin suurikokoinen öljymaalaus on Simbergin tuotannossa harvinainen. Toisekseen Simberg maalasi siihen isänsä ja poikansa. Petterssonin mukaan siitä syntyy elämän jatkuvuuden vertauskuva. Teos on maalattu taiteilijan perheelle rakkaassa Niemenlautan maisemassa.

Merkitykseltään nyt tehty hankinta vastaa Petterssonin mukaan 2008 tehtyjä kauppoja Helene Schjerfbeckin Punaisista omenista.

– Tämäntyyppisiä liikkuu kuitenkin niin todella harvoin, hän sanoo.

– Suhteellisesti ottaen kiinnostavia teoksia on tietysti paljonkin liikkeellä, mutta se, että päästään tilanteeseen, jossa museolla on edellytykset tehdä hankinta, on kokonaan toinen tarina.

Pysyvä jälki kokoelmaan

Ateneumin taidemuseo täydentää Kansallisgallerian kokoelmaa vuosittain 195 000 eurolla. Yksityiseltä taholta ostettu Iltaa kohti, jonka tarkkaa hintaa Pettersson ei paljasta,on joka tapauksessa sen verran arvokas, että hankintaa varten oli yhdistettävä kahden vuoden budjetit.

– Kamppailemme totta kai rajallisten hankintamäärärahojen kanssa. Tämä osoittaa, että myös näissä olosuhteissa on mahdollisuus päästä merkittäviin tuloksiin. Pystymme tekoihin, jotka jättävät pysyvän jäljen kokoelmaan, hän iloitsee.

Susanna Pettersson.
Ateneumin johtaja Susanna Pettersson.Yle

Kallisarvoinen kokoelma ei ole pelkästään määrärahojen varassa. Lahjoitusten merkitys on ollut alkuajoista saakka suuri.

Lähivuosien merkittävimpiä lahjoituksia ovat olleet esimerkiksi Yrjö ja Nanny Kauniston kokoelma, jossa oli mukana 35 Schjerfbeckin teosta sekä Rolando ja Siv Pierraccinin noin 1 300 italialaisen grafiikkateoksen kokoelma.

– Näin ollen Ateneumilla on hallussaan Italian ulkopuolella kaikkein laajin italialaisen grafiikan kokoelma, Pettersson sanoo.