1. yle.fi
  2. Uutiset

Made in Germany -brändi mennyttä? Volkswagen-skandaali tyrmistytti saksalaiset

Maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi noussut Volkswagen on dieselautojen päästöskandaalin vuoksi menettänyt paitsi pörssiarvoaan, myös luottamuksensa. Lehdistössä pääjohtaja Martin Winterkornin eroa pidetään jo varmana, samalla kun saksalaispoliitikot huolestuivat maan maineesta.

talous
Volkswagenin logo.
Julian Stratenschulte / EPA

Volkswagen-kohun paisuminen ravisteli tiistaina jo toista päivää Frankfurtin pörssiä – sekä saksalaisten syvimpiä tuntoja.

– Jos pörssikursseissa olisi mukana ääni, olisi koko Frankfurtissa jyrissyt ukkosmyrsky, kirjoittaa talouslehti Handelsblatt VW:n osakkeen romahtamisesta.

Saksan autoteollisuuden kivijalan kurssi Frankfurtin pörssissä on kahdessa päivässä halventunut yhteensä 40 prosenttia ja yhtiön pörssiarvosta oli kadonnut tiistain alkuillan laskelmien mukaan jo 27 miljardia euroa.

Volkswagen antoi tiistaina myös tulosvaroituksen ja kertoi dieselautojen päästöongelman koskevan arviolta 11 miljoonaa autoa. Yhtiö kertoo varaavansa korvauksiin 6,5 miljardia euroa, ja siksi kolmas vuosineljännes painuu nyt tappiolle, VW tiedotti.

Markkinoilla epäillään vahvasti, ettei 6,5 miljardia riitä alkuunkaan päästöskandaalin hoitamiseksi.

Kyse päästötesteissä huijaamisesta

Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto kertoi viikonloppuna, että VW oli käyttänyt tietokoneohjelmistoa, jolla peiteltiin dieselautojen todellista päästömäärää.

Saksalaisten lehtitietojen mukaan laitteisto oli toisen saksalaisjätin, Boschin, toimittama. Bosch on kuitenkin korostanut tehneensä komponentit täysin VW:n tilausten mukaisesti eikä siten ole vastuussa komponenttien integroinnista tai sovelluksista.

Myös Yhdysvaltojen viranomaiset lähtevät siitä, että vastuu ohjelmiston manipuloinnista on Volkswagenilla. VW:tä uhkaa nyt jopa 16 miljardin euron rangaistus.

Made in Germany -brändi vaarassa?

Saksassa on huolestuttu myös VW:n aiheuttamasta imagohaitasta, joka voi vahingoittaa koko saksalaista teollisuutta. Liittokansleri Angela Merkel vaati itse tiistaina yhtiöltä läpinäkyvää selvitystä ja ”faktoja mahdollisimman pian pöytään”.

Maanantai-iltana jo talous- ja energiaministeri, demarien varakansleri Sigmar Gabriel pohdiskeli, mitä vahinkoa Volkswagen on mahdollisesti aiheuttanut ”Made in Germany”-brändille.

Tiistaina myös ulkoministeri Frank-Walter Steinmeier vaati selvitystä ja vastuullisia VW:stä esiin.

– Toivon nopeata selvitystä siitä, missä laajuudessa tekniikkaan on vaikutettu ja kuka siitä on vastuussa. Se on, ja sen täytyy olla yhtiönkin etujen mukaista, Steinmeier korosti.

Saksalaislehdistössä yhtiön pääjohtajan Martin Winterkornin eroa odotellaan jo, vaikka Winterkorn on ollut eräänlainen saksalaisen teollisuuden symboli. Winterkornin uumoillaan vaihtuvan Porschen Matthias Mülleriin.

Vasta alkuvuonna Volkswagen Group nousi maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi, ohi Toyota Motorsin. Kolmanneksi suurin autonvalmistaja on GM.

Lue seuraavaksi