Uusia laivanrakentajia tarvitaan jo lisää – Turussa alkoi koulutus

Meyerin telakan ja sen alihankkijoiden hyvä tilaustilanne lisää laivanrakentajien tarvetta. Turun Aikuiskoulutuskeskuksessa käynnistyi ammattilaisten koulutus, joka aivan kuin odotti telakkateollisuuden nousua.

Kotimaa
Tulevia laivanrakentajia koulutuksessa.
Laivanrakentajat koulutuksessa.Lassi Lähteenmäki / Yle

Laivanrakentajan ammattitutkintoon valmistava koulutus on alkanut Turussa. Turun Aikuiskoulutuskeskus sai rahoituksen linjalle, sillä työllisyysnäkymät ovat parantuneet Meyerin telakalla ja alihankkijoilla merkittävästi vuoden aikana. Koulutus kestää 14 kuukautta.

Kymmenkunta metallialasta kiinnostunutta aikuista lähti mukaan Turun Aikuiskoulutuskeskuksen linjalle.

Linja perustettiin jo kahdeksan vuotta sitten. Koulutuspäällikkö Tapio Heikkinen kertoo, että telakkateollisuuden uuden nousun vuoksi koulutus aloitettiin nopeasti.

– Keväällä yhteispalavereissa päätettiin, että nyt ehdotetaan Elylle koulutusta. On rahoittajista kiinni, jatkuuko koulutus.

Hitsaus vaatii vakaata kättä

Laivanrakentajan linjalla aloittanut ryhmä tutustui käytännön työhön ja huomasi, että esimerkiksi hitsauksessa käden on oltava vakaa.

Jos siellä on puolen millin virhe, pätevyyttä ei tule.

Kari Aarrekangas

Vastuuopettaja Kari Aarrekangas korostaa, että koulutus on vaativa. Mukana on muun muassa neljä kuukautta työharjoittelua. Kaikista ei tule hitsareita.

– Yritämme nyt treenata niiden kymmenen kuukauden aikana, jotka he ovat täällä. Jos hitsaat 300 millin pätkän ja jos siinä on puolen millin virhe, pätevyyttä ei tule, kertoo Aarrekangas.

On etu, että monella on jo kokemusta hitsaajana. Aikuiskoulutuskeskuksessa uskotaan, että automaation kehittyminen ei ole viemässä pitkään aikaan töitä käsin hitsaukselta. Robottikäsi ei syrjäytä miehiä.

– Eivät koneet ole niin kehittyneitä, ja ne ovat valtavan kalliita laitteita. Kyllä käsin hitsausta tarvitaan ehdottomasti, pohtii Aarrekangas.

Turun telakan omistajavaihdos luo uskoa

Opettajat ja opiskelijat uskovat, että Turun telakka tarvitsee uutta työvoimaa. Koulutus antaa työntekijöille hyvät valmiudet työhön.

– Tämähän tähtää laivanrakennusympäristöön. On työnantaja sitten alihankkija tai Meyer, kertoo Aarrekangas.

Opiskelija Olavi Ryynänen kertoo olleensa hitsaamassa loistoristeilijöitä alihankkijalla aikaisemmin.

– Välillä olin työttömänä ja osa-aikatöissä aivan toisella alalla. Tämä vetää puoleensa. Työ on vaihtelevaa ja monipuolista.