Opiskelijoille kiperä pähkinä purtavaksi: "Suunnitelkaa älykäs asuinalue"

Pori ja Turku luottavat Satakunnan ammattikorkeakoulussa opiskelevien luovuuteen. Opiskelijoille on annettu tehtäväksi suunnitella ekologisia ja houkuttelevia tulevaisuuden asuinalueita.

Kotimaa
kartta Karhukorttelista
Porin kaupunki

Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat on valjastettu visioimaan tulevaisuuden asuinalueita Turussa ja Porissa. Turussa kehitetään Skanssin aluetta ja Porissa lähellä keskustaa sijaitsevaa Karjarannan asuinaluetta, jonne rakennetaan myös vuoden 2018 Asuntomessut.

Tavoitteena on tehdä molemmista kaupungeista mahdollisimman vähäpäästöisiä 25 vuoden sisällä. Opiskelijoiden tehtävänä on keksiä kestäviä ja älyteknologiaa hyödyntäviä keinoja, joilla tavoite saavutetaan.

Porin ympäristöjohtaja Matti Lankiniemen mukaan halutaan, että juuri opiskelijat ovat mukana antamassa ehdotuksia ja konkreettisia ideoita siihen, miten näihin tavoitteisiin päästään. Hän muistuttaa, että opiskelijoilla on paljon ideioita ja heidän on helppo lähteä miettimään asiaa kestävästä näkökulmasta.

Mallia koko kaupunkisuunnitteluun

Myös uusiutuva energia ja ekologisuus ovat opiskelijoiden pohdinnan keskipisteenä. Molemmat kaupungit suunnittelevat parhaillaan esimerkkialueita, joiden ratkaisuista voitaisiin ottaa mallia myös muuhun kaupunkirakentamiseen.

Porin Karjarannasta sekä sinne rakennettavasta asuinalueesta halutaan mahdollisimman hiilineutraali ja tehokkaasti toimiva asuinalue. Samalle alueelle rakennetaan myös Porin messualue, joka sijaitsee kaupunkikeskustassa. Sijainti poikkeaa monista viimeaikaisista asuntomessuista. Opiskelijat suunnittelevat alueelle kestäviä ja älykkäitä kaupunki- ja asumisratkaisuja, jotka houkuttelevat alueelle asukkaita.

Turussa puolestaan on tarkoitus jatkaa nykyisten ideoiden perusteella Skanssin alueen suunnittelua niin, että siitä tulee vetovoimainen, ekologinen sekä taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävä kaupunginosa.

Turun kaupungin kaavoitusarkkitehti Oscu Uurasmaan mukaan Skanssin aluetta on suunniteltu ennakkoluulottomasti useita eri näkökulmia kehittäen. Hän uskoo, että jatkosuunnittelu tuo raikkaat näkökulmat, painopisteet ja ratkaisumallit, joissa näkyy opiskelijoiden tuore ote.