1. yle.fi
  2. Uutiset

Yksi ero ei riitä kriisiviestinnän ekspertin mielestä: "Nyt on ison luudan lakaistava Volkswagen-konsernin korkeimmassa johdossa"

Pääjohtajan ero ei riitä ja autoyhtiön maine voi korjautua vain isolla puhdistuksella, arvioi viestinnän asiantuntija Ylelle.

talous
Martin Winterkorn
Volkswagenin Toimitusjohtaja Martin Winterkorn.Julian Stratenschulte / EPA

Volkswagen-yhtiön tukalassa tilanteessa hyvät viestintäneuvot ovat olleet tarpeen ja niitä on osittain myös noudatettu. Viestintätoimisto Luotsin asiantuntija Pasi Kivioja antaa ensin tunnustusta.

– Hyvin on hoidettu se, että pääjohtajat ja toimitusjohtajat ovat marssineet median eteen ja myöntäneet että nyt mokattiin ja todella pahasti.

Mutta nappiin päästöhuijausjupakan hoito ei ole Volkswagenilta mennyt.

– Kaikesta päätellen kaikkea tietoa ongelman laajuudesta ei ole kerrottu ulos. Ihan tasan tarkkaan ne sen siellä tietävät, että kuinka isosta automäärästä on kysymys.

Jos skandaalin pyörteeseen ajautunut yhtiö mitä ilmeisimmin panttaa joitakin tietoja, taktiikka osuu helposti omaan nilkkaan. Uudet, ikävät yksityiskohdat valuvat julki tipoittain ja usein lähteistä, joita yhtiö itse ei voi kontrolloida.

"Ison luudan on nyt lakaistava"

Kun kansainvälisesti tunnettu autonvalmistaja väärentää tietoisesti autojen päästömääriä, käsillä olevaa mainekriisiä ei enää voi kuvata vain kohuksi tai skandaaliksi.

– Tämä on totaalinen katastrofi, jota ilmeisesti joudutaan setvimään myös oikeussaleissa. Juuri pahempaa ei firmalle voi tapahtua, Pasi Kivioja sanoo.

Miten ihmeessä Volkswagen sitten palauttaa luottamuksen? Yhtiön johdon anteeksipyyntö ei tällä kertaa pitkälle kanna. Yhtiön omat toimet ovat aiheuttaneet akuutin mainekriisin ja todennäköisesti miljardien menetykset.

Viestinnän tuntija ei näe muuta vaihtoehtoa, kuin pyrkiä aloittamaan uudestaan mahdollisimman puhtaalta pöydältä.

Kivioja pitää kummallisena, että pääjohtaja Martin Winterkornin eroa on arvottu päiväkausia. Pääjohtajan oli ilman muuta mentävä, mutta tämäkään ei riitä.

– Kyllä siinä on nyt ison luudan lakaistava Volkswagen-konsernin korkeimmassa johdossa, koska eihän tämä ole yhdestä tai kahdesta henkilöstä ollut kiinni.

Kolme lääkettä mainekriisiin

Volkswagenin sotku on omaa luokkaansa, mutta kriisitilanteen viestinnästä on rutkasti käytännön kokemusta myös monissa suomalaisfirmoissa ja julkisyhteisöissä. Asiakkaiden kriittisyyteen ja mediapaineeseen saa tottua vaikkapa Postin tai julkisen liikenteen viestintätöissä.

– Me lähdetään siitä, että aina on jossakin on joku häiriö meneillään, totesi Helsingin seudun liikenteen (HSL) viestintäjohtaja Mari Flink Helsingissä tiistaina järjestetyssä kriisiviestintäseminaarissa.

– Viestinnän tehtävä on poistaa epävarmuus. Kriisi loppuu vasta sitten kun kaikki on kerrottu, sanoi Postin viestintäjohtaja Timo Anttila.

Asiantuntijoiden kokemuksista kirkastuu muutama kultainen sääntö tilanteiseen, jossa kriisi on päällä ja maine vaakalaudalla:

1.**Välitön reagointi, oli sitten viikonloppu tai loma.**

"Vaikka informaatiota ei olisi riittävästi, pitää ilmaista, että asiaan puututaan heti" (Pasi Kivioja, viestintätoimisto Luotsi)

2.**Avoimuus. Koko totuus ulos heti.**

"Mitä suuremmat vaikeudet, sitä enemmän avoimuutta" (Timo Anttila, Posti)

3.**Kriisivalmius. Ykkösjohtajat viestinnän eturiviin.**

"Mieti jatkuvasti, mistä seuraava kriisi tulee ja harjoittele. Hyväksy, että se on jotakin muuta kuin kuvittelit" (Mari Flink, HSL)

Lue seuraavaksi