Kilpailu pikaruokamarkkinoilla on koventunut. Uusia yrittäjiä alalle ilmaantuu koko ajan.
Muun muassa Porissa on lähiaikoina tapahtunut muutoksia pikaruoan tarjonnassa. Uusia paikkoja on avattu ja tosia pienennetty tai suljettu.
Franchising-ketjut ovat lisääntyneet. Lisäksi muun muassa kauppaketjut ovat lisänneet ns. salaattibaareja viime aikoina merkittävästi.
– Kilpailu alalla on kiristynyt, myöntää Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti.
Hänen mukaansa tarjonnan lisääntymisen myötä kilpailu markkinoista on kasvanut. Sama näkemys on myös McDonald'sin markkinointipäällikkö Christoffer Rönnbladilla.
Trendiherkkyys pitää olla pikaruokaketjussa, jos aikoo pysyä vauhdissa mukana.
varatoimitusjohtaja Jari Vuoti, Hesburger
– Pikaruoka-ala on Suomessa aina ollut hyvin kilpailtu. Ja se on mielestäni hyvä asia. Asiakkaat saavat valinnanvaraa. Kilpailu pitää myös meidät hereillä.
Terveellisyys kova sana pikaruuassakin
Trendien seuraaminen kovenevassa kilpailussa on pikaruokaketjuille tärkeää vahvistavat molempien hampurilaisketjun edustajat.
– Terveellisyys on koko ajan keskeisellä sijalla. Siihen varmaan jokainen pikaruokaketju pyrkii vastaamaan tavallaan. Myös erilaiset trendit nousevat hyvin nopeasti, Hesburgerin Vuoti sanoo.
Gluteiinittomuus, kasvisruoka, soija ja monet muut vastaavat ovat päivän sanoja.
– Varmaan sellainen trendiherkkyys pitää olla pikaruokaketjussa, jos aikoo pysyä vauhdissa mukana, pohtii Vuoti.
Perinteiset pikaruokaravintolat monipuolistuvat. Valikoima kasvaa. Tuoreus ja raaka-aineen läpinäkyvyys ovat asiakkaille tärkeitä tekijöitä.
– Esimerkiksi erikoiskahvit ovat tulleet meillekin mukaan kasvavalla vauhdilla. Punasipuli ja yleensäkin rohkeammat maut ovat kovassa nousussa, markkinoi Rönnblad.
Rönnbladin mukaan lyhyellä ajalla kamppailu markkinaosuuksista kasvaa, mutta tulevan talouskasvun myötä alan kokonaismarkkina kasvaa jälleen.