Puhelinneuvontaa yksinoikeudella – rahastaako Siemens metron asetinlaitteiden huollolla?

Helsingin kaupungin liikennelaitos pulittaa Siemensille kuukausittain metron asetinlaitteen puhelintuesta liki 19 000 euroa. Laitteen myyjänä Siemens on ainoa, jolta HKL voi saada huoltotukea.

Kotimaa
Ihmisiä Kalasataman metroasemalla
Helsinki maksaa metron asetinlaitteen huollon tukipuhelimesta kuukaudessa liki 19 000 euroa.Yle

Kaikki juontaa juurensa HKL:n ja Siemensin karille tammikuussa ajautuneeseen automaattimetrohankkeeseen. Siemens ehti jo ennen välirikkoa asentaa metrojunien kulkua ohjaavan uuden asetinlaitteen vanhan tilalle. Siihen liittyy oleellisena palveluna ympärivuorokautinen puhenlintuki huollolle.

HKL on koko kesän ajan neuvotellut Siemensin edustajien kanssa hintaa tukipuhelinpalvelulle tuloksetta. HKL:n tavoitteena oli pudottaa hinta 15 000 euroon mutta kunnon neuvotteluihin ei päästy.

– Normaalitilanteessa laitevalmistajalta ostetaan huollon tukipalvelu ja silloin hinta on tiedossa, mutta kun kauppa on purettu, on hinnan määrittäminen ollut hankalaa. Koko kesä on mennyt eikä Siemens ole halunnut alentaa hintaa, harmittelee metroliikennejohtaja Tapio Hölttä.

Outo ja erikoinen tilanne

Jos automaattimetrohanke olisi edennyt Siemensin kanssa suunnitellusti, ei tilanteessa olisi mitään kummallista. Mutta kun hanke on jäissä eikä siitä ole tullut muuta kouriintuntuvaa Helsinkiin kuin asetinlaite, on tilanne erikoinen.

Asetinlaite on metrojunien kululle elintärkeä. Se huolehtii junien kulusta niin, etteivät ne törmää toisiinsa. Uuden asetinlaitteen alkuhuollot sujuvat takuun piikkiin. Sitten opetellaan sen huoltoa ja lopulta osataan itse paljon, muttei ihan kaikkea.

– Asetinlaitteen "musta laatikko" on sellainen, että siihen pääsevät käsiksi vain valmistajan asentajat, selvittää Hölttä.

Länsimetron asetinlaite tulee suomalaiselta järjestelmätoimittaja Miprolta.

– Uskon, että Mipron kanssa päästään halvempaan sopimukseen. Ainakin tähän asti yhteistyö on ollut hyvää, kehuu Hölttä.