1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Autokoululaiset läpäisevät inssin varmemmin – kotiopetetuilla autonkäsittely paremmin hallussa

Insinööriajossa näkyy pieni ero kotiopetuksessa ja autokoulussa ajamaan oppineiden välillä. Opetuslupaopettajia kehotetaan olemaan inssissä mukana.

Kotimaan uutiset
Nuori mies ajaa autoa lippis väärinpäin päässä
Yle

Kuljettajatutkinnon suorittamisessa insinööriajo saa aina puntin tutisemaan, olipa oppinsa saanut sitten kotiväeltä tai autokoulusta. Tilastojen mukaan toinen edellämainituista on hivenen varmempi tapa läpäistä inssi.

– Sillä on jonkin verran eroa. Tällä hetkellä hylkäyksiä tulee kymmenisen prosenttia enemmän niille, joita on opetettu opetusluvalla. Heillä on kuitenkin opetusmäärät huomattavasti suuremmat, kuin autokoululaisilla, minkä ansioista esimerkiksi ajoneuvon hallinta on parempaa, kertoo yksikönpäällikkö Marko Rajamäki Liikenne- ja turvallisuusvirasto Trafista.

Joskus insinööriajon aikana kokelaan ja katsastusmiehen lisäksi autosta saattaa löytyä yllättäen myös matkustajia.

– Mukana saa olla oppilaan suostumuksella ajo-opettaja. Toisinaan Trafi tekee laaduntarkkailua, jolloin myös meiltä saattaa olla henkilö mukana. Mukana olevien pitää kuitenkin olla täysin hiljaa kokeen aikana, Rajamäki sanoo.

Ainutlaatuinen tilaisuus opettajalle

Rajamäen mukaan opettajan läsnäolo insinöörikokeessa on suotavaa, koska koe itsessään on osa oppimiskokemus. Samalla opettaja saa suoraa palautetta oppilaansakehityksestä.

– Varsinkin opetuslupatapauksissa hylkäävän suorituksen sattuessa on todella hyvä, että opettaja näkee mitä pitää harjoitella lisää, Marko Rajamäki toteaa.

Vanha tapa katsastusinsinöörin työpäivän tehostamiseksi pätee edelleen. Useampi kokelas voi suorittaa kokeen yhdessä ryppäässä. Kun yksi suorittaa inssiä, istuvat muut takapenkillä mukana. Tähänkin vaaditaan kuitenkin ajokoetta suorittavan suostumus.

Lue seuraavaksi