1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Sähkömoottoripyörä tulee – vauhtia ilman pärinää ja päästöt nolla!

Sähkömoottoripyörät tekevät tuloaan. Vielä nyt useimmat sähkövoimalla toimivat prätkät seisovat mp-liikkeiden esittelyriveissä, mutta muutamassa vuodessa niiden määrän uskotaan kasvavan merkittäväksi. Vauhtia sähköprätkässä riittää, mutta pärinä puuttuu. Myös bensankatku ja pakoputki ovat historiaa.

liikenne
Sähköenduropyörä ja Jyri Tengman
Sänköenduropyörässä polttoainetankin paikalla on akku, esittelee moottoripyöräkouluttaja Jyri Tengman.Timo Leponiemi / Yle

Tavallisen moottoripyörän ja sähkömoottoripyörän suurin ero on moottorissa. Sähköpyörä saa voimansa akusta, kun polttomoottoripyörä käyttää fossiilista polttoainetta.

– Siinä mielessä tämä on tulevaisuuden trendi, että ainoat päästöt syntyvät pyörän akun latauksesta, sanoo riihimäkeläinen moottoripyöräkouluttaja Jyri Tengman Motojysky Oy:stä.

Tengman odottaa, että pyörien akkutekniikan kehitys vauhdittaa sähköprätkien tuloa, mutta kehityksen nopeutta hän ei ryhdy arvailemaan.

– Kristallipalloni on sen verran huurussa, että jätän sen insinöörien huomaan. Henkilökohtaisesti odotan kuitenkin suurta ja nopeaa kehitystä.

Yhdellä katauksella ajaa tunnin verran

Aiemmin kodinkonekauppiaana toiminut Jyri Tengman muistaa, miten nopeasti matkapuhelinten akut kehittyivät.

– Vuonna 1985 myin ensimmäisen niin sanotun kannettavan matkapuhelimen. Silloin sen akku painoi kuusi kiloa ja sillä pystyi puhumaan 15 minuuttia. Kaiken lisäksi puhelin maksoi yhtä paljon kuin uusi Honda Civic.

– Sähköpyörien akkujen kohdalla pitää kuitenkin muistaa se, että pyörän moottori vaatii paljon tehoa. Siksi aivan matkapuhelinakkujen kaltaista kehitystä ei voi odottaa.

– Nykyisin puolentoista tunnin latauksella ajaa tunnin verran. Akun kestoon vaikuttaa myös lämpötila. Kymmenen asteen pakkasella ajettaessa akku kesti 24 minuuttia.

Akku maksaa neljäsosan pyörän hinnasta

Syyskuun viimeisessä viikonvaihteessa Riihimäellä ajetun SM-endurokisan lähtöviivalle ei saatu vielä yhtään sähköenduropyörää, mutta Jyri Tengman uskoo sen päivän tulevan melko pian.

– Vara-akkujen kanssa sähköpyörällä kilpaa ajaminen olisi mahdollista jo nyt. Sähköpyörään vaihtaa akun yhtä nopeasti kuin tankkaa tavallisen moottoripyörän.

Suuremman haasteen kilpailemiseen asettaa toistaiseksi akkujen hinta. Yhden akun hinta on 3000-4000 euroa eli neljäsosa koko pyörän hinnasta, huomauttaa Tengman.

Akku latautuu myös aurinkopaneelilla

Tengman ennakoi, että perinteiset moottoripyörät syrjäytyvät 10-15 vuoden aikana. Henkilökohtaisesti hän ei toivo, että polttomoottoripyörät katoavat kokonaan.

– Niidenkin päästöjä on pystytty leikkaamaan 50-70 prosenttia 1990-luvulta. "Vanhan liiton" miehille perinteisissä pyörissä on tiettyjä etuja, mutta ne, jotka oppivat alunperin ajamaan sähkömoottoripyörällä, pitävät sitä varmasti luontevana. Vanhoja konkareita se vähän hämää.

Sähköpyörien läpimurrossa avainkysymys onkin akkutekniikan kehitys. Sen jälkeen ei ole mitään esteitä, katsoo Tengman.

– Sähköpyörät ovat joka tapauksessa tulevaisuutta. Lataustekniikka kehittyy. Sähkötöpselien lisäksi pyörien akkuja voidaan ladata vaikka kuljetusperäkärryn katolla olevilla aurinkopaneeleilla. Tähän suuntaan on pakko mennä maapallonkin kannalta.

Jotain ääntä tarvitaan

Yksi merkittävä puute sähköpyörissä on. Niistä ei lähde pärinää. Sie voi olla vaaratekijä esimerkiksi jalankulkijoille.

– Kaukoidässä, missä sähköskootterit ovat jo tavallisia, iso ongelma on, että jalankulkijat ja pyöräilijät eivät kuule sähköpyörän tuloa. Turvallisuussyistä pyöriin tarvittaisiinkin joku ääni.

Perinteisesti moottorin pärinä on ollut prätkäkuskille iso osa ajofiilistä.

– Kyllä moottoripyöräilyn fiiliksestä osa liittyy pyörien ääneen. Toisaalta ääni on myös suurin ongelma. Se, mikä meille on sinfoniaa, voi olla toisille kakofoniaa.

– Eiköhän peliteollisuuden kaverit keksi sellaiset laitteet, että kypärän sisään voi valita minkä tahansa pyörän äänet sen mukaan, miten kaasukahvaa kääntää. Ei se tule olemaan ongelma.

Mopojen pärinän katoamista pihakaduilta saa odottaa pidempään.

– Sähkömopossa akku maksaa saman kuin koko muu mopo. Siinä mielessä markkinat eivät ole vielä valmiit.

Voimaa riittää

Sähkökayttöiset enduromoottoripyörät ovat hieman tavallisia enduropyöriä maastoystävällisempiä, katsoo Jyri Tengman.

– Sähköpyörissä voima tulee moottorista tasaisemmin ulos. Silti voimaa piisaa. Sähköpyörässä vääntöä on suunnilleen saman verran kuin nelitahtisessa 350-kuutioisessa. Sähköpyörissä riittää myös vääntöä alakierroksista asti tasaisesti yläkierroksille asti, kun polttomoottoripyörissä vääntöalue on kapeampi.

Jos perinteinen ja sähkökäyttöinen enduromoottoripyörä laitetaan samalle reitille, polttomoottoripyörä vie vielä voiton.

– Reitti vaikuttaa, mutta ero on ehkä kymmenen prosentin luokkaa. Yksi syy on siinä, että akun paino-ongelmien vuoksi sähköpyörän rungon täytyy olla kevyempi. Siksi haasteellisilla radoilla rungon takia sähköpyörän on pakko antaa periksi, vaikka moottorin ominaisuudet riittäisivätkin.

Päästöntä ajoa radalla ja maastossa

Man-saarella sähköpyörillä on järjestetty jo omia, päästöttömiä "Zero"-luokan kilpailuja. Päästöttömyys sallii maastoajon myös niissä maissa, joissa se on tähän asti ollut kiellettyä.

– Sveitsi ja osin Itävaltakin ovat rajoittaneet maastoajoa päästöjen vuoksi.

Suomessa sähkömoottoripyörän löytää varmimmin moottoripyöräkauppojen esittelyrivistä. Liikenteessä niitä on vasta muutamia kymmeniä. Toisaalta niitä ei ole ollut tarjollakaan kovin pitkää aikaa.

Lue seuraavaksi