Tuottajien suoramyynti Facebookin kautta kasvaa kohisten

Suoramyyntikanava Rekolla on jo 75 000 jäsentä. Ensi vuoden arvio myynniksi on 40 miljoonaa euroa.

Kotimaa
Sipuleita ja porkkanoita nipussa
Kaisu Jansson / Yle

Tuottajien suoramyyntikanava Reko kasvaa räjähdysmäisesti. Facebookin kautta verkostoituvassa renkaassa on Suomessa jo tuhat tuottajaa ja 75 000 jäsentä.

– Ihmisillä on takaraivoissaan se, että tuottaja saa suoramyynnin kautta tuotteestaan sen hinnan, mikä hänelle kuuluu. Ihmiset ajattelevat aika oikeudenmukaisesti tuottajia kohtaan, lampuri Anne Rintala Yläneeltä toteaa.

Tarjolla on herkkua monenmoista

Mikäli Rekon kasvuvauhti pysyy ennallaan, arvioiden mukaan ensi vuonna Rekon kautta myydään tuottajilta suoraan kuluttajille 40 miljoonan euron edestä maatalous- ja käsityötuotteita.

– Ainakin se tunnelma, joka näissä tuotteiden jakotilaisuuksissa on, on aivan valtavan kiva. Täällä hymyillään paljon ja nauretaan. Täällä saa tuotteen tuottajalta suoraan, ja voi myös kysyä siitä.

– Rekon kautta saa myös sellaisia herkkuja, joita ei välttämättä kaupasta löydä, Anne Rintala kertoo.

Reko toimii vilkkaimmin Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa.