1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ylen aamu

Asiantuntija: Volkswagen ei taida olla ainoa

Maailman suurimman autonvalmistajan Volkswagenin dieselautojen päästötulosten peukalointi on ravisuttanut koko autoteollisuutta. Usko valmistajien rehellisyyteen ja testien toimivuuteen on koetuksella. Ylen aamu-tv:ssä vierailleet asiantuntijat arvioivat, että samankaltaista epärehellisyyttä saattaa löytyä myös muilta autonvalmistajilta.

Ylen aamu
VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund ja Tekniikan maailman toimittaja Jussa Nieminen.
VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund ja Tekniikan maailman toimittaja Jussa Nieminen.

Volkswagen myönsi viime tiistaina, että 11 miljoonassa sen valmistamassa dieselmoottorissa on päästötesteissä huijaava ohjelmisto. Huijaus ei tullut suurena yllätyksenä VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylundille.

– Autonvalmistaja on velvollinen täyttämään päästövaatimukset nimenomaan siinä testissä. Ja vaikka hän ei huijaisi, niin siitä testistä poikkeavissa olosuhteissa päästöt voivat olla moninkertaiset, jopa kymmenkertaiset, sanoo Nylund Ylen aamu-tv:ssä.

VTT:llä tehdyissä testeissä on havaittu, että jos ajetaan jotain muuta kuin koesykliä ja alennetaan lämpötilaa, niin päästöt voivat olla jopa 20-kertaiset raja-arvoon verrattuna.

Vaikka huijausohjelmistot tai -mekanismit ovat laittomia, on autonvalmistajilla muita keinoja yrittää testeissä päästä mahdollisimman hyviin lopputuloksiin.

– Vaatimus on, että testi läpäistään. Ei kuitenkaan ole määritelty sitä, miten hyvät ne tulokset pitää olla kaikenlaisessa muussa ajossa. Vilppi on laitonta USA:ssa ja Euroopassa, mutta epäpätevyydelle annetaan tietty mahdollisuus, sanoo Tekniikan Maailman tuottaja Jussa Nieminen.

Ruvetaanko nyt syynäämään tarkemmin myös muita autonvalmistajia?

– Ihan varmasti olisi syytä, puuskahtaa VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.

Yleisesti on uskottu, että päästömittauksia valvotaan tarkasti.

– Minusta tässä skandaalissa on yllättävää, että näin pääsi käymään taas. USA:ssa 90-luvun lopulla raskaan kaluston valmistajat jäivät kiinni ihan samanlaisesta vilpistä. Silloin siitä tuli miljardin dollarin sakot. Kuvitelma on, että autoteollisuus ja viranomaiset olisivat oppineet tästä jotain, mutta ilmeisesti ei ole opittu, Tekniikan Maailman tuottaja Jussa Nieminen ihmettelee.