VW-konsernin skandaalimoottoreiden korjaus – uhkana tehon lasku tai kulutuksen lisääntyminen

Volkswagen-konserni ei vielä kerro, millaisin keinoin se aikoo korjata päästöskandaaliin joutuneet miljoonat dieselmoottorinsa. Autojen omistajille korjaustoimenpiteestä tulee ilmainen, mutta mitä sitten, jos auton korjaus maksaakin konsernille enemmän kuin mitä autolla on arvoa jäljellä?

Kotimaa
Päättömän mieshahmon mustavalkoinen juliste oli tuotu Volkswagenin Wolfsburgin tehtaiden edustalle 23. syyskuuta.
Päättömän mieshahmon mustavalkoinen juliste oli tuotu Volkswagenin Wolfsburgin tehtaiden edustalle 23. syyskuuta.Odd Andersen / AFP

Saksan liikenteen korkein viranomainen Kraftfahrt-Bundesamt KBA on saksalaisten lehtitietojen mukaan antanut Volkswagen-konsernille aikaa 7. lokakuuta saakka kertoa, miten se aikoo korjata päästömittauksissa vääriä tuloksia antavat dieselmoottorinsa.

Volkswagen-, Audi- ja Seat- merkkien maahantuoja VV-Auto Group odottaa sekin vastauksia Saksassa.

– Me olemme jatkuvasti yhteydessä päämieheemme ja Volkswagen AG tekee tällä hetkellä kaikkensa selvittääkseen, minkälaisilla teknisillä ratkaisuilla poikkeamat korjataan. Koska tutkimukset ovat vielä kesken, meidän on odotettava lisätietoja, VV-Auto Group ilmoittaa sähköpostilla.

Konsernin EA 189-mallisarjan Euro-5-dieselmoottoreilla oleville autoille saattaa olla tulossa joko virallinen takaisinkutsukampanja tai sitten jonkinlainen huoltokampanja, jossa tehtyjä korjauksia ei samalla vakavuudella tarvitse kertoa viranomaisille.

Todennäköisesti juuri se tapa, millä korjaukset hoidetaan Saksassa, tulevat samanlaisina koko Eurooppaan.

Pelkkää päivitystä vai sittenkin uusia osia?

Autojen omistajille korjauksesta voi tulla ikäviä yllätyksiä. Spiegel Online kertoi sunnuntaina, että pelkkä ohjelmiston päivitys saattaa lisätä polttoaineen kulutusta tai vähentää moottorin tehoa. Pahimmassa tapauksessa tapahtuu molemmat.

Autot saattavat tarvita myös uusia laitteita ja osia, jotta ne pääsevät lupauksen mukaisiin päästörajoihin. Jos uusia osia tarvitaan, on korjauksista tulossa valmistajalle erityisen kalliita.

Kuluttajan intoa viedä autoa tehtaan päivitykseen saattaa hillitä, jos moottorista todellakin katoaisi tehoa tai kulutus lisääntyisi. Pelkkä huoltokampanja mahdollistaisi päivityksestä laistamisen, mutta takaisinkutsukampanja ei. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pystyy siinä tapauksessa seuramaan, koska kampanja on saatettu loppuun ja onko yksittäinen auto korjattu.

Trafi: Työrauha ilman soittoja viranomaisille tai huoltokorjaamoon

Trafi tulee saamaan tietoja Volkswagen-moottoreiden tapauksesta tipoittain. Tiistaina se on luvannut kertoa arvionsa, montaako autoa päästömanipulointi saattaa Suomessa koskea.

Päästöepäilyjen alla oleva EA 189 on mallisarja 1,2-, 1,6- tai 2,0-litraisia TDI-Common-Rail-dieselmoottoreita. Moottorin kyljestä tai auton huoltokirjasta ei kuitenkaan voi suoraan valmistusnumerosta lukea, kuuluuko moottori vuosien 2007 ja 2013 aikana valmistettuun EA 189 -sarjaan.

Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro toivoo, että autojen omistajat malttaisivat odottaa lisäohjeita, eivätkä soittaisi Trafiin tai jälleenmyyjän merkkiliikkeeseen autonsa moottorin tyyppiä selvittääkseen. Se vain kuormittaisi viranomaisia ja hidastaisi Trafin mukaan selvitystyötä entisestään.

Monilla näistä moottoreista on ajettu jo useita vuosia ja valtaisia kilometrimääriä. VW-konserni joutuu nyt miettimään myös tilanteita, joissa tällaisen auton korjaus maksaa auton arvoa enemmän. Yhtenä vaihtoehtona voikin olla, että valmistaja ostaa autot omistajiltaan pois.