1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tekniikka

Trafi: Dieselautojen korjauskehotus todennäköinen myös Suomessa

Saksan tyyppihyväksyntäviranomainen on vaatinut Volkswagen-konsernia esittämään yksityiskohtaisen korjauspaketin ja aikataulun, jolla autot saatetaan vaatimusten mukaisiksi. Sama on edessä myös Suomessa, arvioi liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Volkswagenin autoja valmistajan tehtaalla Tenneseessä, Yhdysvalloissa, tammikuussa 2012. Kuva: Erik S. Lesser / EPA

Yhdysvalloista alkanut tutkinta Volkswagen-konsernin autojen päästöjen manipuloinnista on levinnyt myös Eurooppaan. Euroopan markkinoilla myytävien VW-konsernin autojen tyyppihyväksynnöistä valtaosan on myöntänyt Saksan hyväksyntäviranomainen Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). KBA on vahvistanut tutkimuksissaan, että Volkswagenin päästöjen manipulointi koskettaa myös Euroopassa myytyjä autoja.

Tutkimukset koskevat WV-konsernin Euro 5 -päästötason autoja, joissa on 1,2, 1,6 tai 2,0 litrainen dieselmoottori.

– Tällaisia autoja on myyty Suomessa kymmeniä tuhansia. Tällä hetkellä saatavilla olevien tietojen pohjalta ei kuitenkaan voida vielä arvioida kuinka suurta osaa näistä päästöjen manipulointi koskettaa", osastopäällikkö Toni Pallaspuro Trafista kertoo.

Ei vaikutusta Suomen ajoneuvoverotukseen

Päästöjen manipulointiohjelmistolla vaikutetaan ensisijaisesti haitallisiin lähipäästöihin eli typen oksidi- ja pienhiukkaspäästöihin, joilla on terveys- ja ympäristövaikutuksia Trafin mukaan tämänhetkisten tietojen mukaan päästöhuijaus ei liity hiilidioksidipäästöihin, joka Suomessa ohjaa auto- ja ajoneuvoverotusta.

Saksan KBA on vaatinut Volkswagen-konsernia esittämään yksityiskohtaisen korjauspaketin ja aikataulun, jolla autot saatetaan vaatimusten mukaisiksi. Trafi arvioi, että dieselautojen korjauskehotukset tulevat hyvin todennäköisesti koskemaan myös Suomessa käytössä olevia autoja.

– Auton omistajalta tai haltijalta ei vaadita mitään toimenpiteitä. Maahantuojalta tulee kyllä aikanaan tieto korjaustarpeesta jokaiselle autoilijalle kotiin, Pallaspuro kertoo.

Autolle tehtävät muutos- ja korjaustyöt ovat omistajalle maksuttomia.

Tutkimukset laajenevat myös muiden valmistajien autoihin

KBA suorittaa parhaillaan tutkimuksia myös muiden valmistajien Euro 5 -päästötason moottoreille varmistaakseen niiden vaatimustenmukaisuuden. KBA aloittaa Saksassa myös kaikkien automerkkien Euro 6 -päästötason moottoreita koskevat tutkimukset, vaikka Volkswagen-konserni on ilmoittanut, ettei päästömanipulointi koske uusimpia Euro 6 -moottoreita.

– Jos testeissä havaitaan, että autot eivät täytä vaatimuksia, voidaan ne asettaa rekisteröintikieltoon. Myös jo markkinoille saatettuja ajoneuvoja voidaan testata ja mikäli niissä havaitaan vaatimustenvastaisuutta, voimme vaatia takaisinkutsua valmistajalta, valmistajan edustajalta ja maahantuojalta, Pallaspuro kertoo.