Mahdoton laskutoimitus – Trafi ei kerrokaan VW-konsernin skandaalimoottoreiden määriä Suomessa

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi lupasi maanantaina laskea, kuinka monessa suomalaisautossa on manipulointiepäilyksien alla oleva VW-konsernin EA 189 –mallisarjan dieselmoottori. Tiistaiaamuna Trafi nosti kädet pystyyn. Moottorimalleista ei saanut selvää.

Kotimaa
Volkswagen-merkkisen auton pakoputki.
Karl-Josef Hildenbrand / EPA

Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro on pettynyt. Tietoa Suomen kahdelta maahantuojalta ei ole saatavissa. Trafin oma tietokoneajo ei tuottanut tulosta, sillä viranomaiskeinot eivät riittäneet varmistamaan, mihin mallisarjaan mikäkin moottori kuuluu.

– Päädyimme siihen, että emme pysty tämän tarkempia tietoja antamaan, kun tietoja ei ole. Haarukoimme ja päädyimme eri spekseillä eri lukuihin. Moottoreita on kuitenkin muutamia kymmeniä tuhansia, Pallaspuro sanoo.

Trafin mukaan joistakin maista olisi jo saatu tarkempia lukuja, mutta nekin saattavat olla vain median arvioita. Ainakin suomalaiset VW-konsernin autojen maahantuojat VV-Auto Group ja Helkama-Auto väittävät, että heilläkään ei ole tietoa.

Vielä maanantaina Trafi oli luottavaisempi. Se uskoi pystyvänsä kertomaan, kuinka monta Euro 5 -päästötason autoa Suomeen on myyty, joissa on mallimerkin EA189:n mukainen 1,2, 1,6 tai 2,0 litrainen dieselmoottori.

Saksan hyväksyntäviranomainen Kraftfahrt-Bundesamt KBA on vaatinut VW-konsernia ilmoittamaan 7. lokakuuta mennessä autojen määrät, niille tehtävät korjaustoimenpiteet ja korjaamisen aikataulut. Tieto lukumääristä saadaan Suomeenkin viimeistään silloin.

– Sitten kerrotaan, kun on tietoa, sanoo Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro.