Tutkija pitää mediaomistusten keskittymistä yleisön etuna

Tampereen yliopiston dosentti sanoo, että mediatalojen yhdistymisillä voidaan saada hyviä asioita aikaan.

Ylen aamu
Alma Median logo.
Alma Median ja Talentumin yhdistymisessä sulautuu talousuutisten seuraajien monet suosikit: Kauppalehti, Talouselämä ja Arvopaperi nettiversioineen. Mitä kauppa merkitsee talousjournalismin kannalta? Siihen vastasi mediatutkija Heikki Hellman.

Mediaomistusten keskittyminen herättää huolta journalismin moniäänisyyden säilymisestä.

Dosentti Heikki Hellman Tampereen yliopistosta arvioi kuitenkin Ylen aamu-tv:ssä, että esimerkiksi Alma Median ja Talentuminen yhdistyminen voi johtaa entistä laadukkaampaan luettavaan.

– Yhdistymisissä on paljon mörön merkkejä. Mutta, kun markkinat ovat pienet kuten Suomessa, keskittämisellä saadaan myös hyviä asioita aikaan. Voimakkaammissa kokonaisuuksissa on enemmän osaamista.

Hellman muistuttaa, että monet mediatalot näyttävät yhä positiivisia tilinpäätöksiä. Esimerkiksi Otava Medialla menee todella hyvin.

Kaikki talot ottavat riskejä, kun ei tiedetä, mikä vetää.

Heikki Hellman

– Kyllä menestysmahdollisuuksia on edelleen, vaikka median suhdanne on karmea. Menestys riippuu paljolti siitä, miten digipuolen mainosmyyntiä pystytään kartuttamaan.

Nettiin menneen median suurimpia epävarmuuksia on mediatutkija Heikki Hellmanin mielestä se, ettei toimituksissa tiedetä, mitä yleisö oikeasti kaipaa.

– Kaikki talot ottavat riskejä, kun ei tiedetä, mikä vetää. Yleisöhän klikkaa vain sitä, mitä on tarjolla. Veikkaan, ettei yleisö ole kaivannut sitä, mitä se nyt klikkaa, vaan tulisi toimeen ilmankin.