1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Frankfurtin hyvät, pahat ja rumat - tässä ovat automessujen bensasyöpöt ja ekomallit

Maailman suurimpien automessujen pääteemana olivat tänä vuonna sähköautot. Yli kolmenkymmenen jalkapallokentän kokoiselle messualueelle mahtui myös polttoainesyöppöjä ja tulevaisuutta maalaavia konseptiautoja. Yle Uutiset listasi valmistajien hyvät, pahat ja rumat. Arviot on helppo kyseenalaistaa.

talous
Startech Range Rove
Startech Range RoveJuha Nurminen

Pahat syövät rahaa ja tuhoavat luontoa

Automaailman pahat mallit näyttävät isoilta, ne tuhoavat luontoa, eivätkä ne säästä omistajiensa kukkaroakaan. Tällä kertaa kategoriaan pääsivät katumaasturit, joiden taustalla ovat erikoisvalmistajat Brabus, Mansory ja Startech. Myös perinteikäs automerkki Bentley pääsi tiukan karsinnan jälkeen finaaliin mukaan.

Brabus-yhtiö ei ole tunnettu ympäristöystävällisyydestään, eikä Brabus G63 AMG 850 ole tässä linjassa poikkeus. Malli julkaistiin juuri ennen Frankfurtin automessuja ja se perustuu Mercedes-Benz G-Class-malliin. Erona alkuperäiseen on muun muuassa kuuden litran moottori, joka auttaa autoa kiihtymään neljässä sekunnissa 100 kilometrin tuntivauhtiin. Huippunopeudeksi yhtiö ilmoittaa 260 kilometrin tuntivauhdin.

Autofirma Bentley mainoksien mukaan vuonna 2016 myyntiin tuleva Bentayga-malli on maailman nopein katumaasturi. Huippunopeudeksi Bentley ilmoittaa 300 kilometriä tunnissa. Vauhdin taustalla on konepellin alla oleva kuusi litrainen tuplaturbo W12 -moottori, joka pusertaa autolle käyttöön 600 hevosvoimaa. Bentley ei ole täysin vailla luontoarvoja, sillä yhtiö lupaa mallista sekä diesel- että hybridi-vaihtoehdon.

Mansory on luksusautojen tekijä, joka muokkaa muiden autofirmojen malleja kalliiseen makuun. Kyseinen Range Rover on karvalakkimalliin verrattuna kuusi senttimetriä leveämpi, sen verhoilu on käsintehtyä timanttikuvioista nahkaa ja sisutukseen saa valita oman erikoispuunsa. Mansory tarjoaa autoon turboahdettua V8-moottoria, jonka ansiosta auto kiihtyy 100 kilometrin tuntivauhtiin alle viidessä sekunnissa.

Mansoryn konserniin Startech autoyhtiö toimii samalla idealla kuin emoyhtiönsäkin. Yhtiön uusimmasta Range Rover -mallista ei ole tarkkoja tietoja. Edellisinä vuosina Startechin Range Roverit eivät ole olleet samanlaisia polttoainesyöppöjä kuin Mansoryn muut autot.

Hyvät autot ovat urheiluautoja

Hyvä-kategoriaan pääsi tällä kertaa myös urheiluautoja. Syynä tähän on se, että sähköautoina ne eivät kuluta kuin moottoriteillä kanssa-autoilijoiden hermoja. Näyttelyssä oli mukana myös perinteisiä ekoautomalleja.

Melkein kuin Tesla. Porschen Mission E -malli oli Frankfurtin automessujen puhuitun auto, jonka pitäisi haastaa sähköautomarkkinoilla Tesla Model S -malli. Volkswagen-konserniin kuuluvan Porschen lupaukset ovat kovia: auton pitäisi kulkea 500 kilometriä yhdellä latauksella ja latauksen pitäisi kestää 15 minuuttia. Ihan tavallisesta sähköautosta ei ole kyse, sillä auton pitäisi kulkea 600 hevosvoimalla eteenpäin. Porsche ei silti aivan yllä Teslan vauhtiin kiihtyvyydessä. Malli on vielä konseptivaiheessa ja konserni tekee päätöksen auton tuotannosta vuoden loppuun mennessä. Sen jälkeen voidaan testata, pitävätkö konsernin puheet kutinsa.

Saksalaiset autonvalmistajat eivät ole ainoita, jotka tähtäävät luksusluokan sähköautomarkkinoille. Myös taiwanilaiset toivat näytille Thunder Power Sedan -auton, jonka tiedot ainakin paperilla vakuuttavat. Kuluttaja voi valita joko hieman yli 300 tai 420 hevosvoiman auton ja yhdellä latauksella auton pitäisi kulkea yli 640 kilometriä. Auto kiihtyy 100 kilometrin tuntivauhtiin viidessä sekunnissa ja sen huippunopeus on lähes 250 kilometriä tunnissa. Valmistajan mukaan auton pitäisi tulla myyntiin Euroopassa vuonna 2017.

Frankfurtin messuilla esiteltiin myös luksusautoja huokeampia ekomalleja. Yksi niistä oli vuoden 2016 Toyotan Prius -malli, jonka japanilaisvalmistaja julkisti viikkoa ennen messuja. Kyseessä on hybridiauto, joka käyttää voimanlähteenä sekä poltto- että sähkömoottoria. Täysin tarkkoja tietoja auton suorituskyvystä ei ole, mutta sen arvioidaan olevan noin 18 prosenttia taloudellisempi kuin edellinen malli. Kaikki eivät olleet täysin vakuuttuneita uuden auton muotoilusta. Me olemme.

Itse Volkswagen-merkiltä ei nähty merkittäviä sähköautomallien julkistuksia Frankfurtissa, vaan yhtiö piti esillä vuoden 2015 e-golf-malliaan. Automessuilla yhtiö esitteli kuitenkin langatonta latausta, jonka omistaja voi asentaa autotalliinsa. Samalla auton voi virittää parkkeeraamaan paikalleen omin avuin. E-Golfilla pääsee valmistajan ilmoituksen lähes 190 kilometriä yhdellä latauksella. Esitys vakuutti katselijan.

Citroenin C-Zero on ollut vähän aikaan markkinoilla, mutta se tuotiin messujen pääteeman mukaisesti näytille. Auto toimintasäde yhdellä latauksella on noin 150 kilometriä. Valmistajan arvion mukaan akku latautuu täyteen 6-11 tunnissa.

BMW i8 -hybridiauto esiteltiin yleisölle jo kaksi vuotta sitten Frankfurtin automessuilla. Auto tuli kuitenkin vasta marraskuussa Suomessa myyntiin. Vaikka kyse on hybridiautosta, välttämättä eko-etuliite ei ole kaikista kuvaavin termi autolle. Auto kiihtyy 100 kilometrin tuntivauhtiin hieman yli neljässä sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 kilometriä tunnissa. Toimintasäde pelkällä sähköllä on tosin vain 30-40 kilometriä.

Sähköautot eivät olleet ainoita ympäristöystävällisiä autoja Frankfurtissa. Paikalla oli myös maakaasulla toimivia autoja, joista Volkswagenin Caddy on yksi esimerkki. Volkswagen toi Caddy-mallistonsa uusimman, neljännen sukupolven version messuille.

Rumat - kuka kaipaa konseptiautoilta realismia?

Tällä kertaa Frankfurtin automessuilla nähtiin entistä realistisempia konseptiautoja. Konseptiautoilla autofirmat pyrkivät hahmottamaan, miltä tulevaisuuden autoilu näyttäytyy. Yle Uutiset vaatii paluuta entistä lennokkaimpiin ideioihin. Rumiin autoihin valikoituikin kaksi konseptiautoa.

Toiset sanovat tätä kauniiksi, me emme. Peugeotin Quartz-konseptiauto valaisee tulevaisuutta vanhoilla keinoilla. Ovet aukeavat ylöspäin ja muotokieli on tutun futuristinen. Aivan kuten tämän olisi nähnyt joskus aiemminkin.

Surfarin ja rantaelämää viettävän kuluttajan unelma: Citroen Cactus M -konseptiauto. Citroen on täysin vesitiivis ja autosta löytyy pieniä viemäreitä, joiden kautta sisään tullut vesi voi virrata autosta ulos. Penkit puolestaan on tehty samasta materiaalista kuin märkäpuvut ja auton katosta voi rakentaa teltan. Citroenin tarkoituksena oli luoda konseptiautosta käytännöllinen - miksi?

Smart toi Frankfurtin messuille muun muassa avoautomallinsa ja tulevaisuudessa siintävät myös sähköautot. Kimalletta messuille saatiin, kun sympaattinen kaupunkiautomerkki esitteli hopeoitua Fortwo-mallia. Ei jatkoon.

Erityismaininta - Gran Turismo muuttui lihaksi

Peliyhtiö Polyphony Digital lähestyi ennen Frankfurtin autonäyttelyä eri autofirmoja ja pyysi, jos ne voisivat suunnitella konseptiautonsa suosittua peliänsä Gran Turismoa varten. Useat autofirmat vastasivat myöntävästi ja Bugatin vastine näkyy kuvassa. Yhtiön omien sanojensa mukaan malli on kunnianosoitus yhtiön 1930-luvun kisa-autoille. Myös Huyndai esitteli omaa peliautoaan.

Lue seuraavaksi