Mysteerikirje hämmensi koulun arkea Ylöjärvellä – oppilaat ratkaisivat arvoituksen

Ylöjärvellä Veittijärven koulussa on opeteltu arjen taitoja uudella tavalla. Opettajat poistuivat koulusta ja oppilaat saivat selvitettäväkseen koodatun viestin.

Toffolandian kansalaiset riensivät auttamaan järkyttynyttä pormestariaan. Kuva: Matti Vikman / Yle

Joukko opettajaopiskelijoita valtasi Veittijärven koulun Ylöjärvellä tällä viikolla. Oppilaitos muuttui kolmeksi päiväksi Toffolandiaksi, josta löytyi mielenkiintoisia paikkoja.

– Täällä on esimerkiksi ravintola, eläintarha, sairaala ja museo. Eri-ikäiset oppilaat toimivat niissä hyvässä yhteistyössä, kertoi Jyväskylän yliopistossa opettajaksi opiskeleva Annmari Pelttari.

Veittijärven koulun ala-aulaan oli pystytetty etsivätoimisto. Sen ympärillä tungeksi oppilaita, jotka keräsivät tiedonmuruja Toffolandiaa ravistelevasta skandaalista.

– Emme ole vielä saaneet selville mitään erityistä, toimistossa vierailleet pojat vakuuttivat.

Mysteerinen kirje

Syynä koulussa vallitsevaan kiihtymykseen oli pormestari Toffon saama koodattu kirje. Sen sisällön selvittämiseksi oppilaiden täytyi vierailla erilaisilla rasteilla.

Etsivätoimistossa koululaisia auttoi neiti Näppärä. Oppilaiden uutteruus lohdutti pormestari Toffoa, joka oli tuohtunut postinsa näpelöinnistä.

Oppilaat selvittävät Veittijärven koululle lähetettyä viestiä. Kuva: Matti Vikman / Yle

– Kansalaiset auttavat selvittämään, kuka on rikoksen takana ja mitä siinä kortissa oikein lukee, järkyttynyt pormestari sopersi.

Sen verran tapauksesta tiedetään, että koulun lähettyvillä oli joku ajanut moottoripyörällä. Oppilaiden valppaista katseista näki, että tapaus selvitetään ennen pitkää.

Ilmiölähtöinen projekti

Edes Veittijärven vt. apulaisrehtorilla Johanna Asplundilla ei ollut täyttä käsitystä tapahtuneesta. Sen verran hän kuitenkin tiesi, että kyseessä oli ilmiölähtöinen kaupunkiprojekti.

Kansalaiset auttavat selvittämään, kuka on rikoksen takana.

Toffolandian pormestari

– Mahtava tilaisuus meidän omalle väelle nähdä uudenlaista toimintaa ja seurata, miten oppilaat ratkaisevat mysteeriä, Johanna Asplund toteaa.

Tapahtumien taustalla oli Jyväskylän yliopistossa kehitetty oppimismetodi. Opettajaopiskelijat antoivat sille oman mausteensa, jonka tarkoituksena oli vahvistaa koululaisten kykyä huolehtia itsestään.

– Uuden opetussuunnitelman myötä painotetaan laaja-alaisia taitoja. Opiskelijat ovat valinneet kohteeksi arjen taidot, joita painotetaan nyt tällä tapaa, vt. apulaisrehtori Johanna Asplund kertoo.

Koulun viralliset opettajat olivat tapahtuman aikana koulutuksessa lähialueella. He pääsivät seuraamaan oppilaidensa toimintaa Toffolandiassa.