Tuottaja paljasti Ylelle: Studio Ghiblin taru on lopussa

Japanin menestyneimmän elokuvantekijän Hayao Miyazakin töistä tunnetun Studio Ghiblin uusi Marnie – tyttö ikkunassa -elokuva jää todennäköisesti studion viimeiseksi. Ghibli on luopunut pitkien elokuvien tekemisestä Miyazakin jäätyä eläkkeelle. Nuori tekijäpolvi on jo perustanut uuden tuotantoyhtiön.

elokuvat
Aikuisia ja lapsia kävelyllä illan saavuttua.
Still-kuva elokuvasta Marnie – tyttö ikkunassa.Studio Ghibli / Cinema Mondo

Lystikäs Totoro, noitakokelas Kiki puhuvine kissoineen ja lentävä sika. Ghiblin käsinpiirretyt, satumaiset hahmot ovat tulleet monelle tutuiksi 30 vuoden aikana.

Studion uusin elokuvaMarnie–tyttö ikkunassakertoo maalle muuttavasta tytöstä, joka saa ylimaallisen ystävän. Animaatio on Ghiblin ehkä rauhallisin ja vähäeleisin elokuva.

Hiromasa Yonebayashi.
Marnie-animaation ohjaaja Hiromasa Yonebayashi.Yle

Se on myös ensimmäinen elokuva, joka on tehty ilman Hayao Miyzakia tai Isao Takahataa. Tinkimättömästä taiteestaan tuttu perustajakaksikko on aina aiemmin ollut mukana myös nuorempien ohjaamissa elokuvissa valitsemalla käsikirjoituksen ja tekemällä kuvia.

Yoshiaki Nishimura.
Tuottaja Yoshiaki Nishimura. Yle

Nyt Suomessa vierailivat Rakkautta ja anarkiaa -festivaalin yhteydessä Marnie – tyttö ikkunassa -animaation ohjaaja Hiromasa Yonebayashi ja tuottaja Yoshiaki Nishimura. Tuottajan mukaan piirretyssä näkyy aikaisempaa kollektiivisempi tekemistyyli.

– Epäilemättä elokuvassa näkyy nuoren tekijäpolven energia. Kunkin kohtauksen ja kysymyksen kohdalla käytiin paljon keskustelua yhdessä, sanoo Nishimura.

Uusi tuotantoyhtiö uudelle sukupolvelle

Ghiblin kohtalo on näyttänyt epävarmalta animaatiomestarin, Oscar-palkitun Hayao Miyazakin jäätyä eläkkeelle. Studion edustajat ovat kierrelleet tulevaisuusnäkymää puhumalla elokuvatuotannon tauolla jäämisestä.Marnie – tyttö ikkunassa-elokuvan tekijät ovat jo irtisanoutuneet Ghibliltä ja tuottaja on perustanut uuden elokuvastudion nuorelle sukupolvelle.Marnie – tyttö ikkunassavie katsojat luultavasti viimeisen kerran Studio Ghiblin luomaan maagiseen todellisuuteen.

Animaatio-ohjaaja Hayao Miyazaki.
Animaatio-ohjaaja Hayao Miyazaki.Everett Kennedy Brown / EPA

Tuottaja Nishimuran mukaan Ghiblin tarina on päättymässä.

– En ole itse asiassa puhunut tästä asiasta vielä edes Japanissa medialle, tämä on ensimmäinen kerta. Ghibli lopetti varsinaisen animaatioelokuvan tuotannon viime vuonna ja siksi ohjaaja Yonebayashi ja minä lähdimme pois.

Nishimuran mukaan uuden tuotantoyhtiön elokuvissa nuoremman polven isät ja äidit luovat uutta seuraavalle sukupolvelle. Perinteistä käsin piirtämistä aiotaan yhä vaalia. Tuottajan mukaan 3D-animaatiot ovat epäluontevia ja epätodellisia.

Perillinen jatkaa Miyzakin opein

Marnie – tyttö ikkunassa-elokuvan ohjaajan ensimmäinen oma elokuva oli peukaloisväestä kertovaKätkijät. Aiemmin Hiromasa Yonebayashi työskenteli Hayao Miyazakin elokuvissa pääanimaattorina vuoden 2001Henkien kätkemästälähtien. Yonebayashi näkee animaatiotuotannon olevan murroksessa.

Still-kuva elokuvasta Marnie - tyttö ikkunassa.
Still-kuva elokuvasta Marnie – tyttö ikkunassa.Studio Ghibli / Cinema Mondo

– En lähtenyt Ghibliltä ovet paukkuen. Lähtööni vaikutti tietysti Miyazakin eläkkeelle jääminen, mutta toki myös se, että animaatioelokuvien tekemistyyli on muuttumassa. Elokuvan teon alkaessa kokoonnutaan yhteen ja lopettaessa lähdetään erilleen. Enää ei tulla pitämään ihmisiä vakituisesti töissä, sanoo Yonebayashi

Ghiblillä työskentelee nuoren polven ohjaajista vielä toinen eli Hayao Miyazakin poika Goro Miyazaki.__Marnie – tyttö ikkunassa __elokuvan tuottaja uskoo kuitenkin Yonebayashin olevan vanhemman Miyazaki todellinen perillinen.

– Hän on ainoana perinyt Miyazakin kyvyn tehdä animaatiota, joka ei ole vain liikuttelua tai liikettä vaan moniaistista elokuvaa. Tuulta, joka puhaltaa kasvoilla ja veden tuntua. Miyazaki loi sellaisen maailman ja Yonebayashi on ainoa, joka perinyt koko perinnön. Uskon hänen olevan ainoa, joka kykenee luomaan uuden maailman, sanoo Nishimura.

Yonebayashi itse kuvailee Miyazakia oppi-isäksi, jonka loistavuus kuvien taiturina sai välillä epäilemään omaa osaamistaan.

Katsojaluvuissa nuoremmilla on vielä paljon saavutettavaa. Hayao Miyazakin elokuvat ovat olleet Japanissa yleensä vuoden katsotuimpia elokuvia. Marnie - tyttö ikkunassa ei ole houkutellut teattereihin lähellekään samalla tavalla kuin animaatiolegendan elokuvat.

Miyazakin jäljillä Muumilaaksoon?

Kätkijät ja __Marnie – tyttö ikkunassa __pohjautuvat englantilaisiin lastenkirjoihin ja niitä yhdistää Yonebayashin mukaan myös sisäiseen maailmaan kääntyminen. Seuraavaksi ohjaaja haluaa tehdä enemmän toimintaa.

Inspiraatiota ohjaaja hakee kirjoista ja ympäristöstä.

– Tänäänkin olen kävellyt ympäri Helsinkiä, ja katsellut löytyisikö täältä jotain pientä hauskaa, joka olisi käytettävissä elokuvaan. Rakennukset olivat se mitä eniten katselin. Tapa, jolla vanhoja ja uusia rakennuksia on sovitettu yhteen, oli hyvin mielenkiintoisia. Siitä saattaa hyvinkin syntyä jotakin.

Suomi on ohjaajalle tietenkin ennestään tuttu Japanissa rakastetuista muumeista. Yonebayashin vaimo on Tove Janssonin ja muumien suuri fani.

– Meillä on kotona muumikirjoja ja Tove Janssonia koskevia kirjoja hyvin paljon. Minäkin olen niitä lueskellut ja katsellut. Sain Suomeen lähtiessäni vaimoltani listan muumiasioista, joita täältä pitää tuoda, nauraa ohjaaja.

Lehdistökuvaa elokuvasta Naapurini Totoro.
Studio Ghibli ja animaatiomestari Hayao Miyazaki muistetaan muun muassa elokuvasta Naapurini Totoro.Kinghill / Cinema Mondo

Yonebayashi arvostaa Janssonin luomaa kiehtovaa, kokonaiselta tuntuvaa maailmaa ja hienoja kuvia. Ohjaajan oppi-isä Miyazaki oli mukana tekemässä yhtä lukuisista animaatioversiota muumeista.

Voisiko nuoren polven ohjaaja kuvitella sukeltavansa Muumilaaksoon?

– Tietysti koen painetta, jos tarjotaan muumeja. Muumit ovat tunnettu ja moneen kertaan tehty. Tulisi tuntea hyvin suomalainen luonto ja ympäristö päästäkseen sisään maailmaan. Jos sitä harkitsisi, sen tunteakseni pitäisi opiskella hyvin paljon lisää, pohtii Yonebayashi.