Saako autokaupan purkaa takuuaikana, jos autossa on VW-konsernin manipuloitu dieselmoottori?

VW-konserni on tunnustanut tahallisen teon. Onko asiakkaan nyt tyydyttävä valmistajan esittämiin korjaustoimenpiteisiin? Saako auton palauttaa kauppaan, jos kokee tulleensa huijatuksi tai auton ominaisuudet muuttuvat korjauksen jälkeen?

Kotimaa
Kaksilitraisen dieselauton Volkswagen Jetan pakoputket.
Kaksilitraisen dieselauton Volkswagen Jetan pakoputket.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

VW-konserni joutuu esittämään 7. lokakuuta mennessä ne toimenpiteet, joilla manipulointiepäilyksen alla olevat Euro-5-päästönormin mukaiset EA 189 –mallisarjan moottorit tullaan korjaamaan.

Jos kuluttajan Volkswagen-, Skoda-, Audi- tai Seat -autosta paljastuisi päästöarvoja vääristelevä ohjelmisto ja myös pielessä olevat päästöarvot, on autossa silloin vikaa. Autoissa on virhevastuu. Uusissa autoissa myös valmistajan myöntämä takuu.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jari Suurla sanoo, että nykyisillä hatarilla tiedoille ei vielä voida sanoa, onko autonostaja joissakin tapauksissa oikeutettu purkamaan tekemänsä autokaupan.

– En pysty tuohon vastaamaan. Siihen kantaa ottaa aikoinaan tuomioistuin harkittuaan kaikkia seikkoja. Vahva veikkaukseni on, että tuskin purku tulee näillä tiedoilla kyseeseen. Kaupan purku on ihan viimeinen keino. Se on siis vahva veikkaukseni, Suurla sanoo.

Mielipahasta ei makseta

Saksalaisen autoliitto ADAC:n mukaan valmistajalla on virhevastuu ja jälkihyvitykset tai joissakin tapauksissa jopa kaupan peruminen voivat hyvinkin tulla kyseeseen. Pelkästään se, että manipulointiohjelmisto on ollut asennettuna autoon, ei kuitenkaan yksin riitä syyksi kaupan purkuun.

Autosta on kaupan purkamiseksi löydyttävä merkittäviä puutteita. Toistaiseksi vielä yksikään tuomioistuin ei kuitenkaan ole linjannut, miten suuri poikkeama pakokaasupäästöissä katsotaan riittävän merkittäväksi puutteeksi.

Jonkinlaisena nyrkkisääntönä on ainakin Saksassa pidetty, että jos auton korjaaminen maksaa yli viisi prosenttia auton ostohinnasta, siinä on merkittäviä puutteita. VW:n päästöskandaalissa tällä tuskin lienee suurta merkitystä, sillä valmistaja maksaa viulut.

Korjausten lainmukainen lähtökohta on, että kenellekään ei saa aiheutua haittaa. Se, että kuluttaja tuntee tulleensa petetyksi, ei vielä oikeuta mihinkään. Mielipahasta ei voi hakea korvausta.

Lakimiehet ympäri maailmaa odottavat tällä hetkellä kuumeisesti, millaisen korjaustarjouksen VW-konserni kuluttajille esittää. Jos ongelmia tulee, on Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtävänä selvittää, ovatko valmistajan tarjoamat ratkaisut myös suomalaisia asiakkaita tyydyttäviä. Yksi kiinnostavimpia kysymyksiä on, mitä tapahtuu, jos auton tekniset ominaisuudet muuttuvat korjauksen jälkeen.

– Voi olla hyvinkin että maahantuojat hoitavat asian niin tyylikkäästi, että kuluttajavirastolla ei ole tässä mitään roolia, lakimies Jari Suurla toteaa.

Voi myös olla, että kun uutta ja merkityksellistä tietoa saadaan lisää, saattaa myös VW-konserni muuttaa tai joutua muuttamaan tarjoustaan kuluttajille.