Guten Tag! Berliinin Olkiluoto

Berliinin uusi lentoasema BER, tai Willy Brandtin lentoasema, on Berliinin häpeäpilkku. Euroopan talousmoottorin Saksan pääkaupungilla ei ole kunnon kansainvälisiä tarpeita täyttävää lentoasemaa.

Kuva: Yle

Lentoaseman piti alun perin olla käytössä jo lokakuussa 2007, mutta nyt on epävarmaa, valmistuuko se edes vuonna 2017, kymmenen vuotta aikataulusta myöhässä. Skandaali toisensa jälkeen leimaa koko projektia.

Maanantaina lentokentän päällikkö Karsten Mühlenfeld ilmoitti, että 600 sisäseinää pitää purkaa. Seinät eivät nimittäin vastaa paloturvallisuusmääräyksiä.

Viikkoa aikaisemmin jouduttiin keskeyttämään pääterminaalin rakennustyöt. Huomattiin, että ilmastointilaitteet painavat enemmän, kuin mitä lujuuslaskelmissa otaksuttiin. Katon romahtamisvaaran takia kukaan ei saanut oleskella pääterminaalissa.

Savunpoistopuhaltimet painavat 4 000 kiloa, eikä 2 000 kiloa niin kuin alun perin luultiin. 

Lentokentän avajaisia on lykätty kerta toisensa jälkeen. Syynä ovat olleet EU:n tiukat turvallisuussäännöt, suunnitteluvirheet, puutteellinen johtamiskulttuuri, insinööritoimiston konkurssi, riittämätön rakennusvalvonta, korruptio yms.

Selityksiä riittää, mutta niistä on tullut aikamoinen vitsi.

Jotkut poliitikot ovat jopa ehdottaneet, että uusi lentoasema purettaisiin. Pystyyn jäisi ainoastaan betonirunko. Sen jälkeen pitää aloittaa kokonaan alusta.

Länsi-Berliinin vanha lentokenttä Tegel piti sulkea vuonna 2012, mutta se on edelleen käytössä. Nyt joudutaan investoimaan ylikuormitettuun kenttään, koska muuten Tegel hajoaisi käsiin.

Pohjois-Berliini kärsii myös lentomelusta, kun lentokoneet laskeutuvat ja nousevat lähellä asutusta.

DDR-aikaisen Schönefeldin lentokenttä on myös tuulahdus menneestä maailmasta. Berliini vetää yhä enemmän turisteja ja liikemiehiä, joten he saavat oudon kuvan Saksasta, kun he saapuvat sen pääkaupunkiin.

Näinä päivinä kun autonvalmistaja Volkswagenin luotettavuus on koetuksella dieselmoottoreiden päästöskandaalin takia, saksalaisia ei paljon naurata.

Mihin katosi saksalainen laatu ja insinööriosaaminen, joiden piti olla maailman parasta? Suomalaisten ei kannata nauraa niin kauheasti. Ydinvoimala Olkiluoto kolmonen on osoitus siitä, että kyllä mekin osaamme.