Iso tuoppi on suhteessa halvempi kuin pieni – Miksi isoa suositaan baareissa ja lähikaupan kylmiössä?

Oluttuoppia valitessa hinta-määrä-suhde jyrää, vaikka pienempikin annos voisi riittää.

urheilu

Ruokakaupoille olut on sisäänheittotuote. Ison tuopin kokoiset tölkit on ladottu lähikaupassa kylmiöön ja pienet ovat hyllyssä. Halutaanko isosta tehdä kuluttajalle houkuttelevampi kuin pienestä?

Keskon mukaan ei. K-kaupoissa iso tuoppi on perustuote ja asiakkaat ostavat niitä yksi tai kaksi kerrallaan välittömään kulutukseen. Siksi ne ovat kylmässä. Lavat ja sixpackit viedään kotiin myöhempää kulutusta varten, siksi ne ovat lämpimässä.

Ruokakauppojen kilpailluin tuote on kuitenkin yhä 24 tölkin olutsalkku. Asiakkaalla on oikeus repiä pakkaus auki ja ostaa yksittäisiä 0,33 l tölkkejä samaan litrahintaan.

Grafiikka oluen hinnan koostumuksesta ravintolassa.
MaRa, Yle Uutisgrafiikka

Perusyksikkö on iso tuoppi

Entäpä ison oluen tyrkyttäminen ravintoloissa? 0,25 litraa on suhteessa kalliimpi kuin 0,5 litraa. Oluen perusyksikkö on tuoppi. Hinnoittelu viittaa siihen, että ravintolassa asiakkaan halutaan juovan juuri isoja tuoppeja.

– Ei haluta. Ison halpuus johtuu henkilökustannuksista. Ravintolassa suuri osa juoman hinnasta on tarjoilua ja työtä. Pienen tuopin kaatamiseen kuuluu henkilökunnalta sama aika kuin ison, olutravintolaketju Teerenpelin ketjupäällikkö Noora Kaakko sanoo.

Viinin hinnoittelussa on kuitenkin aivan eri säännöt kuin oluen. Pullo viiniä maksaa suhteessa vähemmän kuin lasillinen. Miksi?

– Tarjoilija voi tuoda pullon viiniä pöytään yhdellä kertaa, eikä se vie henkilökunnalta yhtä paljon aikaa kuin pienten tuoppien kaataminen, Teerenpelin Kaakko perustelee.

Suurin osa viinasta juodaan kotona

Suomalainen anniskelukulttuuri vilisee kummallisuuksia. Ravintoloitsijoita edustava Matkailu- ja ravintolapalvelut ry ei halua ottaa kantaa annoskokoihin, sillä ravintola päättävät hinnoittelustaan itse.

Toimitusjohtaja Timo Lappi ei halua syyttää tuoppikokoa suomalaisten juomisesta, koska 90 prosenttia alkoholista juodaan kotona.

Hyvin suomalaiset ovat kuitenkin oppineet hintaeron vetovoiman: lentoaseman baarit ovat jo aamuseitsemältä täynnä ihmisiä, joilla on kädessään puoli litraa olutta.