Entisaikojen sota-alus halutaan palauttaa Saimaalle – yhdistys aikoo rakennuttaa tykkijollan kopion

Paikallishistorian harrastajien yhdistys aikoo rakennuttaa 1700- ja 1800-lukujen taitteessa Saimaalla sodissa käytetyn tykkijollan kopion. Aluksen tärkein tehtävä olisi historian elävöittäminen.

Kotimaa
Tykkijolla
Pyhän Olavin Kilta

Saimaalla saattaa seilata tulevina vuosina sota-alus menneisyydestä. Tai tarkemmin ottaen sen kopio.

Savonlinnalainen Pyhän Olavin Kilta tutkii mahdollisuuksia rakennuttaa kopio 1700- ja 1800-lukujen taitteessa Saimaalla käytetystä tykkijollasta. Tykkijollia käyttivät aikoinaan sekä venäläiset että ruotsalaiset laivastot Kustaan sodassa ja Suomen sodassa.

Nykyisin tarvitaan matkailusisältöjä, joiden vuoksi ihmiset tulevat Saimaan alueeseen tutustumaan.

Höyrylaivat syrjäyttivät aikanaan tykkijollat, joita ei ole jäljellä ole enää yhtään. Aluksen kopiota voisi killan mielestä hyödyntää Saimaan matkailussa.

– Historian elävöittäminen on pääsyy, killan puheenjohtaja Timo Auvinen perustelee tykkijollan rakentamista.

– Nykyisin tarvitaan matkailusisältöjä, joiden vuoksi ihmiset tulevat Saimaan alueeseen tutustumaan, hän jatkaa.

Tykkijolla kuvaisi Auvisen mukaan sotahistorian lisäksi Saimaan alueen puulaivan rakentamisperinnettä.

– Joka kylän rannassa tehtiin puulaivoja. Haluamme elvyttää höyrylaivojen rakentamista edeltänyttä puuvenerakentamista, Auvinen sanoo.

Tykkijolla menisi ihmisten luo

Aivan tarkkaa kopiota tykkijollasta ei suinkaan ole tulossa vaan alukseen tulisi myös moottori.

– Aito replika olisi vain näyttelyesine. Tästä tulee käyttöesine, Auvinen huomauttaa.

Tykkijolla kulkisi Auvisen sanoin sinne, missä ihmiset ovat. Aluksen voisi tilata tapahtumiin, se voisi kuljettaa matkailijoita, sen ympärillä voisi järjestää näytelmiä, sitä voisi vuokrata esimerkiksi polttareita varten. Käyttötarkoituksia on monia.

Aito replika olisi vain näyttelyesine. Tästä tulee käyttöesine.

Timo Auvinen

– Saimaalla kunnostetut kanavat voisi ottaa hyötykäyttöön, Auvinen maalailee.

Auvinen on pohjustanut tykkijollan hankkimista kahden, kolmen vuoden ajan. Takana on paljon jalkatyötä ja aluksen esittelyä mahdollisille yhteistyökumppaneille.

– Vastaanotto on ollut erittäin myönteinen Pohjois-Savoa myöten. Toki on skeptikkoja. Erityisesti rahoitus on se, jota haastetaan. Sisältöä ei kyseenalaista oikeastaan kukaan.

"Koko Saimaan asia"

Tykkijollan omistuspohjaon vielä mietinnässä. Tällä hetkellä harkinnassa on muun muassa osuuskunta. Jokin ohjelmapalveluyrittäjä voisi vuokrata ja operoida alusta.

Tämä ei vaadi yhdeltä paikkakunnalta paljon, mutta hyödyt ovat moninkertaisia.

Timo Auvinen

Tykkijollan rakentamisen sekä toiminnasta aiheutuvien kulujen rahoitus tulisi Auvisen kaavailujen mukaan useammasta lähteestä.

– Tämä ei ole yhden paikkakunnan asia. Tämä on koko Saimaan asia. Tämä ei vaadi yhdeltä paikkakunnalta paljon, mutta hyödyt ovat moninkertaisia.

Myös Venäjällä on Auvisen mukaan kiinnostusta tykkijollan kopiota kohtaan.

Aiempi yritys tyssäsi kalkkiviivoille

Tykkijollaa on yritetty rakentaa Saimaalle aiemminkin. Sulkavan kunta aloitti vuonna 2008 hankkeen keskikokoisen tykkijollan kopion rakentamiseksi. Tykkijolla jäi kuitenkin aikomukseksi Auvisen mukaan aivan kalkkiviivoilla.

– Sille oli EU-rahaa ja kunnan rahaa, mutta muilta mukaantulijoilta rahoitusta ei saatukaan riittävästi.

Auvinen tutkii tykkijollan toteuttamismahdollisuuksia kuluvan vuoden loppuun asti. Hän uskoo, että muutaman vuoden kuluttua Saimaalla kulkee sota-aluksen kopio.

– Jos se yhden kunnan vetämänä meinasi toteutua niin miksei koko Itä-Suomen voimin, Auvinen tuumaa.