Tekniikka muuttaa opettajien työtä, mutta oppilaat pyytävät perinteistäkin – "Voitaisko tehdä oikein liitutaululla jotain?"

Tietotekniikka tulee vauhdilla kouluihin ja muuttaa opetustyötä. Opettaja ei ole enää luokan edessä tietopankkina, vaan tuoreita tietoa haetaan netistä yhdessä. Samalla opitaan, mihin tietoon voi luottaa.

Kotimaa
Tabletti muuttaa opettamista.
Antti Kettumäki / Yle

Halsuan kunnan opettajillakin sormet liikkuvat tabletin ruudulla, kun opetustilanteessa tarvitaan tuoreinta tietoa. Uutta tekniikka on luvassa lisää, kun uusi koulukeskus valmistuu. Tabletin ja sen sovellusten käyttö on jo muuttanut opettajien roolia.

– Nyt pystytään seuraamaan jo moniulotteisesti työtä omalta koneelta esimerkiksi sitä, missä vaiheessa ryhmätyö on, kertoo opettaja Johanna Laitila.

Ei opettaja ole enää luokan edessä oleva tietopankki

Johanna Laitila

Tuorein tieto saadaan nopeasti netistä. ja samalla oppilaat hahmottavat, mihin tietoon voi luottaa.

– Oppilas oppii myös kriittisyyttä ja eri tietolähteiden vertailua. Mihin tietoon voi oikeasti uskoa, koska tietoa on tarjolla paljon?

– Nyt opetetaan, mitä tiedolla voi tehdä, mistä sitä haetaan ja miten sitä voi käyttää. Ei opettaja ole enää luokan edessä oleva tietopankki.

Oppilaskin voi opettaa

Nuoret oppivat tekniikan ja sovellukset nopeasti. Joskus oppilaalla on sovelluksesta enemmän tietoa kuin opettajalla.

– Oppilaat osaavat tekniikan hyvin ja voivat opettaa myös opettajaa. Oppilas kokee, että "Hei, mähän osaankin jo jotain asioita".

Halsuan yläkoulussa ei ole kaikilla oppilailla henkilökohtaista älypuhelinta tai tablettia.

Johanna Laitila esittelee tablettia. Vierellä on myös älypuhelin.
Johanna Laitila esittelee tablettia. Vierellä on myös älypuhelin.Antti Kettumäki / Yle

– Ei me kouluna oleteta, että jokaisella on oma laite mukanaan. Eikä koululla ole antaa jokaiselle omaa laitetta. Toki jos on oma laite, niin kyllä me annamme sitä käyttää opetustyössä.

– Me käytämme laitteita yhdessä tai vuorotellen tilanteen mukaan, sanoo Johanna Laitila.

Lähivuodet tulevat muuttamaan vielä monia tapoja.

– Kun on eri-ikäisiä opettajia, niin yhdessä tekemällä me voimme tarjota oppilaille mielekkäitä opetuskokonaisuuksia. Nykyään lapset ovat monimediaisessa maailmassa, niin opettajienkin pitää tuoda videoiden ja kuvien kautta elävyyttä opetukseen. Täytyy kuitenkin muistaa, että lapset nauttivat tekniikattomastakin ajasta. Joskus he kyselevät, että voitaisko tehdä oikein liitutaululla jotain, naurahtaa Johanna Laitila.

ANTTI KETTUMÄKI