Heidi Hautala: Volkswagen – "inhimillistä ajamista"?

Maailman toiseksi suurimman autovalmistajan vuosia jatkunut jättihuijaus on paljasta voitontavoittelua keinoja kaihtamatta. Onneksi Yhdysvaltain valvontaviranomaiset tarttuivat tietoihin, joita puhdasta liikennettä edistävät kansalaisjärjestöt niille luovuttivat, kirjoittaa europarlamentaarikko Heidi Hautala kolumnissaan Lapin Radiolle.

Volkswagen Group
Heidi Hautala
Heidi Hautala.Yle

Volkswagen - ajaminen on inhimillistä. Näin mainostaa Suomen Volkswagen tänäänkin sivuillaan ikäänkuin mitään ei olisi tapahtunut. Maailman toiseksi suurimman autovalmistajan vuosia jatkunut jättihuijaus on paljasta voitontavoittelua keinoja kaihtamatta. Onneksi Yhdysvaltain valvontaviranomaiset tarttuivat tietoihin, joita puhdasta liikennettä edistävät kansalaisjärjestöt niille luovuttivat.

Brysselissä on ryhdytty palauttamaan mieliin taustoja. Autoteollisuuden ja päätöksentekijöiden suhteet muodostavat melkoisen hyvävelikerhon.

Euroopan komissioon on pesiytynyt - edelleen jatkuva - tapa jakaa komissaarin salkkuja kansallisten etujen ja intohimojen mukaisesti. Autoteollisuudesta ovat vastanneet aikaisemmin saksalaiset Martin Bangemann ja Gunther Verheugen, joilla oli erinomainen tilaisuus varmistaa, että Saksan autoteollisuus ei kärsi liikaa puhtaan ilman vaatimuksista.

Toimin viitisentoista vuotta sitten parlamentin polttoainedirektiivin esittelijänä ja työtä tehtiin samaa tahtia autojen pakokaasunormien parissa. Mieleeni on jäänyt lobbausillallinen, jota isännöi teollisuuskomissaari Bangemann ja vieraana oli Porschen ylin johto. Sillä oli suuri huoli, että tekeillä olevat euro 3 ja 4 normit estäisivät suurten, paljon kuluttavien autojen valmistusta. Porsche pitää itseään lähinnä käsityöyrityksenä. Saimme silti aikaan maailman tiukimmat polttoaine- ja pakokaasunormit henkilöautoille, koska tarpeeksi moni taho lobbasi myös puhtaan ilman puolesta.

Insinöörit yrittivät varoittaa havainnoistaan vuosia sitten

Yksi syy siihen, että Volkswagenin huijaus on voinut jatkua selvistä viitteistä huolimatta niin kauan on, että Euroopassa pakokaasutestit hoidetaan kansallisesti, eikä testaajien riippumattomuudesta ole takeita.

...insinöörit yrittivät varoittaa esimiehiään havainnoistaan jo vuosia sitten, mutta johto ei ryhtynyt toimiin.

Heidi Hautala

Euroopan parlamentti on jo vuoden 2007 lainsäädäntöä laadittaessa edellyttänyt, että komissio vahvistaa otettaan testien valvonnasta. Toimiin on ryhdytty, mutta kovin hitaasti.

Volkswagen-skandaali osoittaa kirkkaasti sen, että yritysten pilliin puhaltajia tulee suojata. Julkistettujen tietojen mukaan yrityksen insinöörit yrittivät varoittaa esimiehiään havainnoistaan jo vuosia sitten, mutta johto ei ryhtynyt toimiin. Nähtäväksi jää, miten korkealla tasolla petollinen toiminta oli liiketoimintastrategiaa. Parhaillaan EU:ssa on tekeillä direktiivi liikesalaisuuksista. Vihreiden esityksestä parlamentti vaatii siihen mukaan määräystä, jonka mukaan yrityksen väärinkäytösten tuomista julki ei voi katsoa liikesalaisuuden laittomaksi paljastamiseksi. Kun direktiivin käsittely etenee komissiossa ja neuvostossa, Volkswagenin tapaus on syytä pitää mielessä.

Skandaali on nyt levinnyt jo koko Volkswagen-ryhmään

Positiivisena ilmiönä on mainittava, että raha näyttää ohjaavan yrityksiä myös kohti eettisempää toimintaa. Nordea on keskeyttänyt sijoituksensa Volkswagenin osakkeisiin. Sieltä todetaan, että autovalmistajalle on tapahtunut "käsittämätön töppäys" ja että yritysten vastuullisuuden

Ja lisää on odotettavissa. "Ihmedieseliä" ei todellisuudessa ollutkaan olemassa.

Heidi Hautala

arvioinnista on tullut viime vuosina hyvin tärkeä perusta kovien lukujen rinnalle. Oletan, että osakkeenomistajat kohottivat kulmakarvojaan, kun Volkswagenin toimitusjohtaja Martin Winterkorn olisi halunnut nostaa 16 miljoonan euron vuosipalkkaansa ensi vuoden loppuun asti. Yhtiön hallitus antoi potkut välittömästi.

Todennäköisesti lähiaikoina paljastuu, että Volkswagen ei ole ainoa testitulosten väärentäjä. Skandaali on nyt levinnyt jo koko Volkswagen-ryhmään eli Audiin, Skodaan ja Porscheen. Ja lisää on odotettavissa. "Ihmedieseliä" ei todellisuudessa ollutkaan olemassa. Skandaali tulee varmasti muuttamaan lainsäädäntöä ja edistämään diesel-autojen korvautumista puhtaammilla moottoreilla, kuten hybrideillä ja sähköautoilla. Yhdysvaltain markkinoilla saksalaisiin ja ylipäätään eurooppalaisiin autoihin tuskin enää luotetaan.

Suomessa petettyjä kuluttajia voi olla jopa 50000. Volkswagen-paljastukseen johtaneiden tietojen kerääjä Transport & Environment -järjestö arvioi, että viime vuonna Euroopassa yli puoli miljoonaa ihmistä kuoli ennenaikaisesti ilmansaasteisiin. Minkään yrityksen maine ei enää kestä sitä, että ihmisten terveys ja henki on sille yhdentekevä, kunhan vain markkinatavoitteet saavutetaan