Taidekasvatusta uudella tavalla – Aineen taidemuseossa pelataan teoksilla

Torniossa Aineen taidemuseossa pääsee pelaamaan tarinataidepeliä. Pelin ideana on etsiä tarinakortin avulla teos, jonka pohjalta tarina kirjoitettiin. Kynän varressa ovat olleet kuudesluokkalaiset.

kulttuuri
Anita Alamaunu
Jasmina Vaaraniemi / Yle

Aineen taidemuseossa käynnistyi viime toukokuussa Tarinataidepeli -hanke otsikolla "Ainekirjoitusta, arvausta ja oivallusta".

Viime keväänä Hannulan koulun 6A luokka loi yhdessä taidemuseon kanssa Tarinataidepelin, jonka ideana on löytää tarinakorttien avulla taideteos, josta tarina kertoo. Teoksen löytyessä palkinnoksi saa helmen. Kun helmiä kertyy tarpeeksi, niistä solmitaan rannekoru. Tarinan lisäksi korteissa on kuvavihje. Peli on suunnattu ala-aste ikäisistä ylöspäin.

Kaikki lähti Kauhukartanosta

Aineen taidemuseo on yhdessä kirjaston ja maakuntamuseon kanssa järjestänyt vuodesta 2010 alkaen Kauhukartano-nimistä Halloween tapahtumaa. Viime syksynä taidemuseo keksi järjestää omassa tilaisuudessaan tarinataidepelin, jossa idea oli sama kuin nykyisessä pelissä. Suuren suosion saanutta peliä lähdettiin kehittämään ja tuotteistamaan osaksi pysyvää taidekasvatusta.

Taidemuseo sai Taiteen Edistämiskeskukselta ja Lapin Taidetoimikunnalta lasten kulttuurin erityisavustuksen peliä varten.

– Päätimme muuttaa hankkeen ideaa antamalla Hannulan koulun 6A-luokan kirjoittaa tarinat. Kutsuimme heidät viime keväänä museoon tutustumaan kokoelmanäyttelyymme. He lähtivät erittäin hyvillä mielin mukaan, Aineen taidemuseon opasvalvoja Anita Alamaunu kertoo.

Tarinoista kuuluu lasten ääni läpi

Kuudesluokkalaisten tarinat ovat aika dramaattisia verrattuna meidän kertomuksiin.

Anita Alamaunu

Kokoelmanäyttelyn sadasta teoksesta 22 on mukana pelissä. Oppilaat löysivät nopeasti itselleen teoksen, josta kirjoittaa ja tarinat syntyivät nopealla tahdilla. Sadut olivat aluksi paljon pidempiä ennenkuin ne tiivistettiin muutamaan lauseeseen.

– Päätimme yhdessä opettajan kanssa, että hän auttaa korkeintaan oikeinkirjoituksen kanssa. Eli nämä tarinat ovat suoraan lasten sanoin ja heidän äänellään kirjoitettuja, Alamaunu avaa.

Lasten tarinoissa vankilatuomioita ja avioeroja

Alamaunu kertoo henkilökunnan kirjoittamien kertomusten olleen satupohjaisia, jossa seikkailivat prinssit ja prinsessat ja kaikissa oli onnellinen loppu.

– Kuudesluokkalaisten tarinat ovat aika dramaattisia verrattuna meidän kertomuksiin. Heidän tarinansa ovat hyvin yksityiskohtaisia ja traagisiakin, Alamaunu sanoo.

Monet tarinat elävät tätä päivää. Kirjoituksissa käsitellään muun maussa vankilatuomiota ja avioeroa. Opasvalvojan mukaan lapset hoksaavat taideteoksista eri asioita kuin aikuiset.

– Tämän päivän lapset elävät varsin erilaisessa maailmassa. Heidän ikäisenä minun tarinani käsittelivät lähinnä kissanpentuja ja iloisia sateenkaaria.

Pelin tarinat perustuvat kokoelmanäyttelyn teoksiin, jotka vaihtuvat vuoden alussa, siksi taidemuseo aikoo kutsua joka vuosi uudet oppilaat tarinan kirjoittajiksi ja uusiksi pelaajiksi. Jo nyt museolla on tulossa pian useita ryhmiä peliä testaamaan.

– Odotamme innolla, että minkälaisia reaktioita se herättää.

Toimitusharjoittelija Jasmina Vaaraniemi