Kunnanjohtaja raideliikenteen kilpailutuksesta: Tuskin tuo nopeaa apua lakkautettaville reiteille

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esitys rautateiden henkilöliikenteen kilpailutuksesta ei tuo nopeaa helpotusta lakkautettavan Y-lähijunavuoron tilalle. Siuntion kunnanjohtaja arvioi, että yksityinen raideliikenne voisi käynnistyä nopeimmillaan vasta muutaman vuoden kuluttua. Nykyinen lähijunaliikenne Helsingin ja Karjaan välillä loppuu ensi keväänä.

Kotimaa
Y-juna liikennöi Helsingistä Karjaalle ja takaisin kuusi kertaa päivässä.
Yle / Helena Rosenblad

Mahdollinen raideliikenteen kilpailutus ei toisi nopeaa helpotusta Inkoota ja Siuntiota uhkaavaan raidemottiin. Molemmat kunnat jäävät junaliikenteen ulkopuolelle, kun Y-lähijunavuoro lakkautetaan ensi keväänä.

Siuntion kunnanjohtaja Juha-Pekka Isotupa toivottaa yksityisen raideliikenteen tervetulleeksi, mutta nopeimmillaan se voisi hänen laskelmiensa mukaan käynnistyä vasta vuosien kuluttua.

– Jos nyt tähän yksityistämiseen mennään niin sehän ylittää EU:n asettamat kilpailutusrajat ja siinä menee suurin piirtein kuusi kuukautta. Jos kunta hankkii liikenteen itse, niin me joudumme turvautumaan ulkopuoliseen apuun ja varmaan siis kilpailuttamaan vielä konsultinkin tähän tehtävään. Valittavalle toimijalle on myös annettava aikaa kaluston hankintaan, eli kyllä tässä puhutaan useamman vuoden aikaperspektiivistä.

Kunnanjohtaja toivoo lisäaikaa Y-junalle

Tänään ilmennyt uusi käänne ja yksityistämiskiemuroiden selvittely voisi Isotuvan mukaan tuoda parhaimmillaan lisäaikaa Y-junalle.

– Toivoisin, että Y-juna saisi lisäaikaa ja lähijunaliikenne jatkuisi kunnes tulevaisuus on selvillä. Sitähän voisi myös kokeilla, että mitä vaikutusta olisi sillä, jos jotkut kaukojunat pysähtyisivät Siuntiossa. Meillähän palvelutaso on tällä hetkellä aika minimissä. Jos vuoroja olisi enemmän, niin matkustajamäärä voisi hyvin nousta tuhanteen ihmiseen vuorokaudessa, Isotupa laskee.

Siuntio harkitsee myös HSL-kuntayhtymään liittymistä raideliikenteen turvaamiseksi. Liiikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) aikeista avata raideliikenne kilpailulle ketoi ensimmäisenä Demokraatti-lehti (siirryt toiseen palveluun).