Hittipelin tekijältä udellaan menestyksen reseptiä – "Todella paljon on kiinni ihan säkästä"

Menestys tuo menestystä ja tasoittaa polkua myös pelialalla. Unelmaprojekti Cities: Skylinesin saamat huimat myyntiluvut vievät Colossal Orderin pelisuunnittelijaa Karoliina Korppoota pitkin maailmaa.

kulttuuri
Karoliina Korppoo
Antti Eintola / Yle

Karoliina Korppoo on nuori pelisuunnittelija, jonka suunnittelema simulaatiopeli Cities: Skylines (siirryt toiseen palveluun) sai räjähtävän lähdön viime maaliskuussa. Julkaisun jälkeen peliä myytiin miljoona kappaletta viidessä viikossa. Korppoo sanoo, ettei pelin menestys ole mitenkään itsestään selvää.

– Etukäteen sitä ei oikeastaan koskaan tiedä. Todella paljon on kiinni ihan säkästä. Sen lisäksi, että saa näkyvyyttä, totta kai takana on oltava myös loistava tuote.

– Täytyy vain tehdä niin hyvä peli kuin pystyy ja sitten toivoa, että se tulee oikeaan kohtaan. Siinä on niin paljon muuttujia – vaikka se, että julkaiseeko joku iso studio samaan aikaan jonkun oman pelinsä. Se vain on niin, että silloin osa pelaajista käyttää kuukauden pelibudjettinsa siihen, eikä pienempään tuotteeseen, Korppoo jatkaa.

Ennen jymymenestystä Korppoo ja hänen suunnittelijakumppaninsaColossal Order (siirryt toiseen palveluun)-studiolla olivat tehneet lujasti työtä.

Kuvakaappaus sivustolta http://www.citiesskylines.com/
Kaupunkisimulaatio upposi pelaajiin. www.citiesskylines.com

– Olen ollut pelisuunnittelijana viitisen vuotta eli tämä ei ollut ensimmäinen peli, jota olin suunnittelemassa. Skyline oli koko studiolle unelmaprojekti, sillä olemme aina halunneet tehdä kaupunkisimulaatiopelin.

– Sitä kehitettiin suunnilleen kaksi vuotta, ja se aika oli kyllä kovaa duunia. Pelistä tehtiin aina uudenlaisia versioita, kehitettiin pidemmälle, hiottiin sitä, kunnes tiesimme, että sen voi julkaista – tässä on hyvä peli.

Pelisuunnittelija on kertomassa kokemuksistaan Northern Game Summitissa (siirryt toiseen palveluun), joka on pelialan vuosittainen tapahtuma Kajaanissa.

Menestys seuraa menestystä

Menestys on tehnyt Karoliina Korppoosta yhä kiireisemmän. Neuvoja kysytään tiuhaan ja kutsuja erilaisiin tapahtumiin on tullut paljon. Työtä on ollut tuplamäärä aiempaan verrattuna.

Sitähän kaikki haluavat tehdä, hittejä, ja mahdollisimman pienellä henkilöstöllä ja alhaisilla tuotantokustannuksilla.

Karoliina Korppoo

– Kun pieni suomalainen 15 ihmisen pelistudio julkaisee tällaisen hittipelin, niin sen jälkeen kaikki kysyvät, miten hittipeli tehdään. Sitähän kaikki haluavat tehdä, hittejä, ja mahdollisimman pienellä henkilöstöllä ja alhaisilla tuotantokustannuksilla – se olisi ihanaa, jos siten pystyisi aina tekemään miljoonan myyvän pelin.

Menestys seuraa menestystä. Nyt Korppoolla ja muulla pelitiimillä on ovet enemmän raollaan suuriin pelifirmoihin.

– Kun meillä on vyön alla tällainen menestys, se tarkoittaa, että voimme neuvotella paljon vapaammin julkaisijoiden kanssa ja meistä ollaan kiinnostuneista ihan toisella tavalla.

Hyvä pelintekijä hahmottaa kokonaisuudet

Korppoon mukaan pelialalla ei ole tärkeintä se, että on pelannut paljon. Siitä ei ole haittaa, mutta muut avut ovat tärkeämpiä.

– Tiimityötaidot ovat ihan ykkönen. Tiimi on voimavara, kun omista ideoista voi keskustella muiden kanssa ja löytää jotain uutta. Lisäksi erityisesti pelisuunnittelijan pitää osata hahmottaa kokonaisuuksia hyvin.

Kun pieni suomalainen 15 ihmisen pelistudio julkaisee tällaisen hittipelin, niin sen jälkeen kaikki kysyvät, miten hittipeli tehdään.

Karoliina Korppoo

– Pelin kannalta tärkeää on, että asiat siinä sopivat yhteen. Vaikka yksi ominaisuus olisi sikahyvä ja kaikki muut ovat vähän "semmoisia", niin tehdään mieluummin niin, että yhdistetään kolme keskinkertaista, mutta keskenään toimivaa ominaisuutta. Tällaisen näkeminen on todella oleellista.

Pelin tehtävä on myös opettaa pelaajalle, miten peli toimii.

– Ei pitäisi olla kauhean paljon väliä sillä, kuinka paljon on pelannut. Pelin pitäisi olla sellainen, että kuka tahansa voi sen ottaa ja aloittaa pelaamisen, sanoo Korppoo.