1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Päästöhuijaus: Golf-kuskia ei huoleta, Porsche-mies ei mieti

VW-konsernin huijaus dieselautojen päästömittauksissa ei tunnu vaivaavan autoilijoita. Merkkiliikkeissä ja –korjaamoilla ei ole näkynyt huolestuneita asiakkaita yhtään tavallista enempää. Eikä huoli kuulu myöskään autoilijoiden keskusteluissa.

Volkswagenin autoja valmistajan tehtaalla Tenneseessä, Yhdysvalloissa, tammikuussa 2012.
Volkswagenin autoja valmistajan tehtaalla Tenneseessä, Yhdysvalloissa, tammikuussa 2012. Golfin ja Porchen omistajia haastattelee Vesa Vaarama. Kuva: Erik S. Lesser / EPA
Volkswagenin autoja valmistajan tehtaalla Tenneseessä, Yhdysvalloissa, tammikuussa 2012.
Volkswagenin autoja valmistajan tehtaalla Tenneseessä, Yhdysvalloissa, tammikuussa 2012. Golfin ja Porchen omistajia haastattelee Vesa Vaarama. Kuva: Erik S. Lesser / EPA

Huoltoaseman parkissa seisoo musta Volkswagen TDI Golf BlueMotion vuosimallia 2010. Eli juuri siinä vuosimallihaarukassa, minkä moottorissa hollantilaisen Autoweek-lehden mukaan (siirryt toiseen palveluun)on huijausohjelma.

– Tämä on BlueMotion, justiin niitä puhtaita ja taloudellisia dieseleitä, auton omistaja rovaniemeläinen Henri Moisio naurahtaa.

Mallia on mainostettu erityisen vähäpäästöiseksi ja taloudelliseksi, huippupihiksi versioksi.

Onko huiojausohjelma juuri tässä autossa, sen tietää vain maahantuoja. Mutta ei vielä kerro.

– En ole kuulut mitään. Ei ole tullut maahantuojalta eikä muualtakaan ilmoitusta että tämä olisi niitä autoja, Henri Moisio sanoo.

Autoa valitessa ei Moisiolle ollut ensisijaisina kriteereinä kulutus- tai päästölukemat. Jos vaikka olisi niin, että moottorissa on testeissä huijaava ohjelma, ei se vaikuta autolla ajamiseen millään lailla.

Ja toisaalta VW-konserni on ilmoittanut korjaavansa mokansa.

– Ei se huoleta, vielä. Katsotaan mihin tämä tilanne menee ja mitä toimenpiteitä se sitten vaatii, miten se loppupeleissä järjestetään se korjaaminen.

Porschea ei hankita päästöja säästämään

Samalla huoltoasemalla tankkaa dieselpolttoainetta autoonsa helsinkiläinen Tomi Heino.

Ajoneuvo on VW-konserniin kuuluvan Porschen citymaasturi Cayenne. Yhdysvaltain ympäristöviranomaiset tutkivat myös Cayennessa käytettyä kolmen litran v 6 dieselmoottoria josko siinäkin olisi päästöhuijausohjelma.

Kohu ei tankkaaja heilauta.

– Porschehan mielletään vähän urheiluautoksi, että  siinä ei yleensä päästöjä ensimmäisenä mietitä kun sen merkkistä autoa lähtee hankkimaan. Henkilökohtaisesti tietenkin ymmärrän sen, että ihmisiä on niin sanotusti vedätetty, mutta ei se mua niin paina, Tomi Heino sanoo.

Jos koneessa on päästöhuijausohjelma, ja jos ohjelmia lähdetään muuttamaan saattaa edessä olla moottorin tehon aleneminen ja kenties kulutuksen lisääntyminen.

Päästöt eivät tämän luokan autossa ole kynnyskysymys, mutta jos tehon laskemisesta puhutaan, ollaankin mielenkiintoisen tilanteen edessä.

– Silloin tulee mieleen se, että kuluttajaa on huijattu ja silloin se asia rupeaa kiinnostamaan myös Porschen omistajaa. Vähän eri kantilta kylläkin kuin mitä yleisesti tätä asiaa on käsitelty.

– Se tässä mikä huolestuttaa on maailman meno ylipäätään, että tämmösiä vastaavanlaisia tulee varmasti esille muiltakin automerkeiltä. Se huolestuttaa että tehdään tämmöisiä asioita, huijataan asiakkaita, Tomi Heino sanoo.