1. yle.fi
  2. Uutiset

Päiväkoti ei palaa rallitalliksi – Toyotan ja Tommi Mäkisen ykkösvaihtoehto on uudet tilat Jyväskylässä

Toyotan ralliautojen tuotantoon ei valjasteta Puuppolan päiväkotia eli Tommi Mäkinen Racingin entisiä tiloja. Tommi Mäkinen vahvistaa, että päiväkoti säilyy nykyisissä tiloissa ja ralliautoja valmistetaan muualla. Helsinkiä, Lahtea ja Jyväskylää sijoituspaikaksi tutkinut Mäkinen toteaa, että menestyksen kannalta ralliautojen suunnittelu ja tuotanto olisi parasta olla Jyväskylässä samassa paikassa.

urheilu
Tommi Mäkinen
Jarno Ranta

Ykkösvaihtoehtona Toyotan MM-sarjan ralliautojen tuotannolle Mäkinen pitää kokonaan uusia tiloja Jyväskylässä.

– Kyllähän meillä on tutkinnan alla mahdollisuus jopa erittäin nopeaan vaihtoehtoon rakentaa kokonaan tuotannolle räätälöidyt uudet tilat. Jos nopeasti ja hyvään paikkaan päästäisiin aloittamaan niin se pystyttäisiin toteuttamaan vielä, kertoo tallipäällikkö Mäkinen.

Toista vaihtoehtoa eli olemassa olevien tilojen hyödyntämistä Mäkinen pitää kompromissina.

Kohta 30 töissä rallitallissa

Tommi Mäkinen myöntää, että Puuppolan päämajassa kiire on kova, mutta eteenpäin mennään ihan suunnitellusti ja aikataulussa on pysytty kaikilla osa-alueilla.

Puuppolassa Mäkisen tallissa on tällä hetkellä liki 30 työntekijää ja lisää palkataan pikkuhiljaa koko ajan.

– Suunnittelutiimi reilun kymmenen hengen vahvuudella tekee piirustuksia täysillä ja kaikkea muuta valmistelua tehdään samaan aikaan. Alihankkijoiden kanssa tehdään yhteistyötä ja neuvotellaan.

Tuotantotilojen löytäminen on tällä hetkellä suurin Tommin päätettävistä asioista.

– Pitäisi saada nopeasti päätös mitä sen kanssa tehdään, jotta saataisiin tuotanto sille vaativiin tiloihin ensi kesän alkuun mennessä.

Päiväkoti pysyy päiväkotina

Puuppolan päiväkodin palauttaminen ralliautojen tuotantotiloiksi ei Mäkisen mukaan toteudu.

– Siihen on liian kiire aikataulu ja päiväkotia varten rakennukseen on tehty isot muutostyöt. Me tehtiin päätös, että annetaan päiväkodin olla, kertoo Mäkinen.

Tommi on tutkinut valmiita tilavaihtoehtoja laajalla Jyväskylä-Lahti-Helsinki -akselilla. Tallin kokonaisuuden kannalta sijaintia on pohdittu paljon ja perusteellisesti. Logistisesti tehokkaimmaksi alueeksi Mäkinen myöntää Helsingin seudun.

– Mutta meille taas yksi tärkeä osa-alue on auton jatkuva kehittäminen nyt ja tulevaisuudessa. Jyväskylän alue on siihen kaikista parhain. Täällä on valtava määrä teitä, testejä pystyisi ajelemaan hyvin. Ja kun 2017 lähdetään MM-sarjaan mukaan, niin meille tulee testausrajoitukset ja silloin meidän pitää määrätä joku alue missä pystytään ajamaan testiä. Täällä olisi siihenkin aika hyvä mahdollisuus, pähkäilee Mäkinen.

Punainen hallirakennus Nelostien varrella.
Rallitalli muuttui 2012 päiväkodiksi eikä palaa enää rallitalliksi.Simo Pitkänen / Yle

Päätös vaakakuppivaiheessa

Jyväskylästä käsin toimiminen tarkoittaa rallitallille lisää kulkemista. Etenkin, kun isolla kalustolla lähdetään ympäri maailmaa kisaamaan MM-pisteistä.

– Asiat on nyt laitettu vaakakuppiin, mutta meidän on kaiken tärkeintä miettiä kokonaisuutta menestyksen kannalta. Satsataanko siihen, että kärsitään ylimääräistä ajanhukkaa kulkemisessa ja tehdään tilat Jyväskylään ja pyritään parhaissa olosuhteissa saattamaan auto mahdollisimman nopeasti kilpailukykyiseksi, tuumii Mäkinen.

Rallitallin työntekijöistä Toyotalla ei ole ollut pulaa Jyväskylässä. Varsinaisten kilpa-autojen kuljettajien palkkaus ei kuitenkaan ole vielä ajankohtaista.

– Kyllä me on saatu hyvin kerättyä porukkaa ja uskon, että tästä tulee rakentumaan hyvä kokonaisuus. Olen minä tietysti kartoittanut kuskeja ja keskustellut heidän kanssaan, mutta tässä vaiheessa etsitään vielä testikuljettajia vuodelle 2016, kiteyttää Mäkinen.

Lue seuraavaksi