WhatsApp ja Instagram saavat papukaijamerkit tietosuojasta – Luotettavien verkkopalveluiden tunnistaminen helpottuu

Digitaalisten palvelujen käyttöehtoja ei ole järin helppo ymmärtää, mutta tulevaisuudessa avuksi saadaan turvallisuudesta kertovat ikonit ja yhteiset pelisäännöt amerikkalaisten kanssa.

Kotimaa
iPhone 5.
Andrew Gombert / EPA

Meiltä kerätään entistä enemmän oikeuksia omaan itseemme ja elämämme seurantaan. Jos tietokantoihin kertyvät henkilöprofiilit huolettavat, kansantajuista opastusta joutuu hakemaan useammalta luukulta.

Kuluttajan lisäksi pulmatilanteessa on esimerkiksi kotimainen it-yritys, joka tarvitsee sparrausta uuden pelinsä tietosuojakysymyksissä. Ja kun suomalainen viranomainen haluaa pyytää kansainvälistä somejättiä poistamaan yksityishenkilöille haitallisia tietoja, aie saattaa tyssätä Euroopan ja Yhdysvaltain rajalle.

Pulmiin on luvassa käytännön ratkaisuja lähivuosina.

Ratkaisu 1: Simppelit symbolit selittämään tietosuojaa

Somepalveluun liittyessäsi tai applikaation ladatessasi selkeät kuvasymbolit kertovat, minkä tietojen keräämiseen suostut, ja Oiva-raportin tyylinen "papukaijamerkki" todistaa, että palvelun laillisuus on eurooppalaisten viranomaisten tarkistama. Kaiken tämän informaation saat lukematta itse käyttöehtoja.

Keneen vaikuttaa? Sinuun.

Mistä peräisin ja milloin toteen?

Tekeillä oleva EU:n tietosuojauudistus pyrkii tekemään todeksi. Europarlamentin on määrä hyväksyä asetusehdotus vuodenvaihteessa. Kuluttajille muutos näkyisi kahden vuoden kuluttua.

*Ratkaisu 2: *Ohjelmistosuunnittelijoille ohjausta oikeusasioissa

Luotettavan palvelun, kuten mobiilisovelluksen tai pelin, elinkaari alkaa suunnittelupöydältä. It-firmoille tulee velvoite pitää tuotteensa eurooppalaisen tietosuojalainsäädännön mukaisina. Kun ohjelmistosuunnittelija haluaa noudattaa lakia esimerkiksi rekisteröimiensä yksityistietojen varastoinnissa, hän kääntyy tietosuojavaltuutetun puoleen.

Avun takaamiseksi tietosuojaviranomaisten toimivaltuuksia kasvatetaan ja resursseja tarvitaan lisää.

Keneen vaikuttaa? It-firmoihin ja viranomaisiin.

Mistä peräisin ja milloin toteen?

It-firmoille ja sovelluskaupoille tuleva velvoite on peräisin EU:n tietosuojauudistuksesta. Europarlamentin on määrä hyväksyä asetusehdotus vuodenvaihteessa.

**Ratkaisu 3: Eurooppalaisille oikeusturvaa amerikkalaisten asiakkaina**

Jos amerikkalaisyritys, jolla on fyysinen edustus Euroopassa, muuttaa eurooppalaisiinkin asiakkaisiinsa vaikuttavia käyttöehtoja, muutosten on pakko noudattaa eurooppalaista lainsäädäntöä. Täkäläisen kuluttajan mahdollisuus saada esimerkiksi vahingonkorvauksia paranee merkittävästi.

EU-maiden tietosuojaviranomaiset tähän asti voineet lähinnä vaivata kollegojaan Irlannissa, jossa Facebookilla ja Googlella on Euroopan-päämajansa. Yhdysvaltalaiset somejätit ovat toistaiseksi varautuneet käräjöimään lähinnä maanmiestensä kanssa. Vasta nyt hyvä tahto on muuttumassa pakon sanelemaksi.

Keneen vaikuttaa? Kansainvälisten nettipalvelujen yrityksiin ja osaan kuluttajista.

Mistä peräisin ja milloin toteen?

Euroopan komissio on neuvotellut Yhdysvaltain oikeuslaitoksen kanssa "tietosuojan sateenvarjosopimuksen", joka allekirjoitettaneen joulukuussa.

Nämäkö ratkaisut riittävät? Eivät aivan.

Kun nettisurffaaja tuntee itsensä voimattomaksi suuryritysten sääntöjen meressä, pienen ihmisen turvaksi on liikkeellä luotseja – yksi niistä on sähköisiä oikeuksia puolustavien kansalaisten järjestö Electronic Frontier Finland. Tietosuojavaltuutettukin pitää Effin (siirryt toiseen palveluun)tähystysapua välttämättömänä.

Rivikansalaista kuitenkin hämmentää vastuun byrokraattinen jakautuminen useiden viranomaisten kesken. Eräs hyvä ratkaisu yksityisyydestään huolestuneiden ja digiyhteiskunnassa arkiasioitaan hoitavien avuksi olisi perustaa virastorajat ylittävä digiajan neuvontaluuri ja -chatti kuten on tehty siinä ja siinä maassa.