Maksaako ajokortti puolet liikaa? Norminpurku iskee seuraavaksi autokouluihin

Suomalaiset ajavat ajokorttinsa 80-prosenttisesti autokoulun opeilla ja pelisäännöillä, loput opetusluvilla. Autoliiton mielestä ajokoulutuksen olisi jo aika siirtyä nykyaikaan. Teoriaopiskelut voisi hoitaa vaikkapa verkossa, ja oppilas ostaisi autokouluilta vain tarpeelliseksi kokemansa opin.

talous
Henkilöauton kuljettaja pitää kiinni vaihdekepistä.
Henrietta Hassinen / Yle

Autokoulujen asema kilpailulta hyvin suojattuna alana voi olla pian historiaa. Paineita lisää osaltaan uusi Ratti.fi-palvelu, joka pyrkii siihen, että toisilleen tuntemattomat opetusluvan haltijat ja ajokorttia haluavat löytäisivät toisensa.

Idea perustuu lakimuutokseen, jonka mukaan opetusluvan saanut voi opettaa tietyin rajoituksin myös muita kuin omia perheenjäseniään. Nyt moni on sitä mieltä, että sääntelyn ja normien purkua voitaisiin jatkaa reippain ottein koko autokouluopetuksessa.

Jo vuosi sitten liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esitti, että kuljettajaopetuksesta tehtäisiin tutkintopainotteinen. Päätöksiä odotellaan jo ensi vuoden aikana.

Kortti maksaa 1 200–3 000 euroa

Autoliiton arvion mukaan opetusluvalla hankittu, pysyvä ajokortti maksaa kaikkine vaiheineen ja maksuineen noin 1 200 euroa. Päälle on laskettava auton käytöön liittyvät maksut. Osa opetuksesta on käytävä joka tapauksessa autokoulussa.

Edelleen Autoliiton mukaan autokoulussa hankitulle ajokortille kertyy hintaa arviolta 3 000 euroa. Toki huomioon on otettava myös se, kuinka paljon koulutusta ja ajo-opetusta oppilas lopulta tarvitsee.

"Ajokorttien Uberiksi" itseään mainostava Ratti.fi uskaltaa luvata verkkosivuillaan B-ajokortin hintaan 499 euroa. Tarkemmin luettuna kyse on perusvaiheen kortista. Viranomaismaksuineen ja liukkaan kelin harjoittelu mukaanlukien hinta on 855 euroa.

Ajokortin hinnoista on kinasteltu pitkään. Ylen pari vuotta sitten tekemän laajan selvityksen mukaan Suomessa ajokortti on kuitenkin Euroopan kalleimmasta päästä. Autokoulut korostavat, että ala on oikeasti kilpailtu eikä ylihintoja vedetä.

Hintojen vertailu eri maiden kesken on vaikeaa, koska tutkinnot poikkeavat toisistaan. Esimerkiksi Suomessa pitää käydä ensin perusvaihe, sitten harjoitteluvaiheen palautejakso ja vielä syventävä vaihe. Näiden päälle tulevat vielä ajorataharjoittelut ja pimeän ajon opetus.

"Nyt on sääntelyn purkamisen paikka" 

Autokoulut ovat arvostelleet opetusluvalla opettamisen laajentamista sillä, että se lisää veronkiertoa ja harmaata taloutta.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan syytteet veronkierrosta tuntuvat oudoilta, koska kaikki opetuslupiin liittyvä on taatusti poliisin tiedossa.

– Meille on vain syntynyt tällainen autokoulujärjestelmä, johon lähes kaikki opetus on keskittynyt. Toki siihen liittyy myös elinkeinopoliittista edunvalvontaa. Mielestäni tässä on nyt selvä sääntelyn purkamisen paikka, Nieminen sanoo.

Hänen mielestään alan sääntely rajoittaa uusien toimintatapojen käyttöönottoa ja rajoittaa kilpailua.

Teoriaa voi opiskella myös verkossa

Autoliitto kannattaa ministeriön työryhmän tapaan tutkintopainotteista opiskelua eli kaikki opiskelu tähtää tutkintoon. Jokainen opiskelija hankkisi sitä opetusta ja tietoa, jota juuri hän haluaa ja tarvitsee. Mallia haetaan – mistäpä muualta kuin Ruotsista.

– Esimerkiksi verkko-opiskelua voitaisiin lisätä, koska se lisääntyy muuallakin. Miksi pitäisi istua opiskelemassa teoriaa vain ja pelkästään autokoulun penkillä. Verkossa voidaan opettaa aivan uusilla tavoilla, Nieminen huomauttaa.

Jos ajokoulutuksen tavat muuttuisivat ja opetus siirtyisi yhä enemmän nettiin, autokoulut menettäisivät todennäköisesti asiakkaita.

Toisaalta ne voisivat myös saada uusia asiakkaita, mutta opetustarjonnan pitäisi muuttua.