Tulipalon syttyessä autonrengas on pommi – säilytä renkaasi oikein

Auton tai moottoripyörän renkaiden säilytys vaatii sopivan paikan. Esimerkiksi uv-säteily voi olla renkaan käyttöiälle tuhoisa.

liikenne
Autonrenkaita pinossa.
EPA / Peter Steffen

Kun talvi tekee tuloaan, alkaa renkaiden vaihtaminen auton alle olla ajankohtaista. Kun kitka- tai nastarenkaat on vaihdettu, täytyy kesärenkaat laittaa säilytykseen. Mikä tahansa paikka ei renkaiden säilytyspaikaksi kelpaa, jos haluaa pitää ne hyvässä kunnossa ensi kesää ajatellen.

– Suora auringonvalo tai uv-säteily ei tee hyvää renkaille, sillä se vanhentaa ja haurastuttaa kumimateriaalia. Myös kosketus muiden aineiden, kuten vaikkapa öljyn kanssa, ei ole hyväksi renkaille, Vianorin Kajaanin toimipaikan päällikkö Jukka Jokelainen kertoo.

Kosteus ei sinänsä ole paha asia, sillä ovathan renkaat normaalissakin käytössä kosketuksissa veden kanssa.

– Mutta mikäli renkaassa on pieniä pistoja, kosteus saattaa päästä niistä renkaan kudosrakenteeseen ja haurastuttaa sitä. Vanteille kosteus ei tee hyvää, sillä teräs ruostuu ja alumiiniseokset kärsivät.

Renkaiden säilytyspaikan lämpötilalla ei ole suurta merkitystä, kunhan se ei vaihtele kovin suuresti. Säilytyspaikkaa valittaessa on siis syytä kiinnittää huomio auringonvaloon ja uv-säteilyyn. Niiden lisäksi on olemassa vielä yksi merkittävä asia: paloturvallisuus.

– Monessa kaupungissa paloturvallisuudesta on tullut iso juttu. Esimerkiksi monissa kerrostaloissa on kielletty renkaiden säilyttäminen, sillä renkaiden palokuorma on melkoinen ja niissä saattaa olla painetta. Tulipalon sattuessa renkaat ovat aikamoisia pommeja.

Kaikkiin renkaisiin pätevät pitkälti samat säilytysohjeet. Mikäli niitä säilyttää epäsopivassa paikassa, kumimateriaalit haurastuvat tai kovettuvat. Etenkin talvirenkaiden kovettuminen on huono asia, sillä vaikka renkaissa olisi riittävästi urasyvyyttä, kovilla renkailla auton pysäyttäminen on vaikeampaa kuin hyväkuntoisilla renkailla.

Pesu ja paineiden laskeminen

Ennen renkaiden säilöön laittamista niille on syytä tehdä muutama toimenpide. Ensinnäkin renkaat ja vanteet tulisi pestä, ja toisekseen renkaista pitäisi laskea paineet pois.

Tulipalon sattuessa renkaat ovat aikamoisia pommeja.

Jukka Jokelainen

– Pesun jälkeen renkaiden ja vanteiden tulisi kuivua rauhassa, joten ilmankierrosta pitäisi huolehtia, Jokelainen mainitsee.

Talvirenkaat tulisi olla auton alla 1. joulukuuta mennessä (siirryt toiseen palveluun). Vianorin Kajaanin toimipisteellä niitä on jo jonkin verran vaihdettu autoihin, mutta varsinainen sesonki ei ole vielä alkanut. Renkaiden vaihdon yhteydessä ilmanpaineet tulee tarkistaa, mutta myös sään viilennettyä.

– Kun ilmat jäähtyvät, on syytä tsekata renkaiden ilmanpaineet uudestaan. Ja alumiinivanteissa on sellainen seikka, että 100–200 ajokilometrin jälkeen kannattaa tarkistaa ovatko pultit edelleen kiinni, Jokelainen mainitsee.