1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Verkkokauppa vie venäläisasiakkaita pysyvästi pois Suomesta – onko enää syytä tulla ostoksille?

Suomalaiskauppojen pahimmat pelot venäläisasiakkaiden kaikkoamisesta näyttävät toteutuvan. Kaupan liiton selvityksen mukaan venäläismatkailijoiden kulutus Suomessa rojahtaa tänä vuonna puoleen vuotta aiemmasta. Paluuta entiseen ei ehkä ole, sillä venäläiset siirtyvät vauhdilla kansainvälisiin nettikauppoihin.

talous
Kuva venäjänkielisestä verkkokaupasta.
Yle

Kaupan liiton selvityksen mukaan venäläismatkailijoiden Suomessa käyttämä rahamäärä voi jopa puolittua tänä vuonna. Se jättää kaupan kassaan ison loven, sillä viime vuonna venäläiset kuluttivat Suomessa lähes miljardi euroa ostoksiin ja palveluihin.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja laskee summan jäävän tänä vuonna 460 miljoonaan euroon. Kaksi vuotta sitten kulutus oli lähes kolminkertainen, 1,2 miljardia euroa.

Suurempaa huolta aiheuttaa kuitenkin se, että paluuta vanhaan ei enää ole, sillä venäläinen keskiluokka siirtyy vauhdilla verkkokauppaan.

Kansainvälisen selvityksen mukaan Venäjä on noussut nopeasti verkkokaupassa maailman kiinnostavimpien maiden joukkoon. Suomessa se näkyy muun muassa niin, että venäläisten kosmetiikka- ja muotiostokset ovat vähentyneet nopeasti.

– Onko enää mitään suurta motiivia tulla ostosmatkalle Suomeen, kun koko kansainvälinen tarjonta on napin painalluksen päässä?, Kurjenoja kysyy.

Verkkokaupan noususta kertoo sekin, että Suomeen tulevien venäläismatkailijoiden rakenne on muuttunut ruplan kriisin aikana, mutta myös sitä ennen. Ostovoimaisen keskiluokan osuus turisteista vähenee ja pienituloisten työntekijöiden osuus kasvaa. Hotellien sijaan yhä useammin yövytään tuttavien luona tai leirintäalueilla.

Kaupan liiton kyselyn mukaan venäläismatkailijoista kaksi kolmasosaa on nyt käyttänyt verkkokauppoja. Vain vuosi sitten heitä oli runsas kolmasosa.

Suomen vetovoima ostosmatkakohteena alkoi hiipua jo ennen ruplan romahdusta. Jo vuonna 2013 rajan ylitysten kasvuvauhti hidastui seitsemään prosenttiin. Sitä ennen kasvu oli ollut jopa 30 prosentin luokkaa.

Nyt venäläiset ostavat Suomesta arkisia tuotteita, kuten elintarvikkeita ja kodin käyttötavaroita. Myös Iittala, Finlayson, Marimekko ja muut suomalaiset kulutustavaramerkit ovat pitäneet pintansa.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala myöntää, että hallituksen esitys työnantajamaksujen alentamisesta tukee myös kaupan alaa. Pekkala kaipaa kuitenkin asennemuutosta.

– Kun puhutaan kilpailukyvystä, ei puhuta riittävästi siitä, että kuluttajapalveluiden oltava kilpailukykyisiä.

Myös hallituksen harkinnassa ollut arvonlisäveron nostaminen olisi ollut myrkkyä ostovoimalle. Alv-painajainen ei ole hänen mukaansa poistunut vieläkään.

– Alv:n nousun uhka on edelleen olemassa. Alennettujen verokantojen poistamisesta jatkuu keskustelu edelleen, sanoo Pekkala.

Lue seuraavaksi