Jokamiesluokan autot häädetään Kukonkoivusta – KHO:lta sinetti radan lopetukselle

Hollolan Kukonkoivun jokamiesluokan ajoharjoittelu ja -kilparata suljetaan. Korkein hallinto-oikeus ei ole myöntänyt radalle ympäristölupaa. Ajot Kukonkoivussa loppuvat sen jälkeen, kun vanha sijoituslupa on peruutettu ja toiminnasta on annettu lopetusmääräys.

Kotimaa
Jokamiesluokan kisat
Honkajoen MK/UA

Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat on harmissaan Kukonkoivun jokamiesluokan radan kohtalosta. Rata pitää sulkea, koska korkein hallinto-oikeus ei myöntänyt Kukonkoivuun ympäristölupaa.

Urheiluautoilijoilla on Kukonkoivussa noin 700 metriä pitkä ja osittain päällystetty moottorirata, jota käytetään ajoharjoitteluun ja kilpailutoimintaan.

– Toiminnan ei ole tarvinnut tai tarvitse aiheuttaa konkreettista vaaraa ollakseen pohjaveden pilaantumiskiellon vastaista, ihmettelee Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat ry:n rahastonhoitaja Tapio Tuominen KHO:n päätöksen perusteluja.

– Olettamukset näköjään riittävät sulkemaan toiminnan, jatkaa Tuominen.

Eivät ajot Kukonkoivussa heti lopu.

Juha Alaluukas

Hänen mukaansa pohjaveden uhkat eivät häviä mihinkään, vaikka rata suljetaan. Heti Kukonkoivusta ei kuitenkaan luovuta.

– Niin kauan paikalla ollaan, kunnes viranomaiset sen kieltävät, täsmentää rahastonhoitaja Tuominen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoilla on radalle voimassa oleva sijoituslupa. Lahden seudun ympäristölautakunta ottaakin luvan tarkasteluunsa jossain vaiheessa.

Jokamiesluokan rata kiinni, mutta milloin?

– 90-luvun alussa myönnetty sijoituspaikkalupa pitää peruuttaa, ja sen jälkeen lautakunta antaa Kukonkoivun radasta toiminnan lopetusmääräyksen. Eivät ajot Kukonkoivussa aivan heti lopu, sanoo ympäristösihteeri Juha Alaluukas.

Lahden seudun ympäristölautakunta myönsi jokamiesluokan ajoharjoittelu- ja kilparadalle luvan loppuvuonna 2012. Lupa kuitenkin torpattiin Vaasan hallinto-oikeudessa Hämeen Ely-keskuksen ja Hollolan ympäristöyhdistyksen vaatimuksesta.

Urheiluautoilijat vei asian korkeimman hallinto-oikeuden ruodittavaksi, mutta se ei muuttanut Vaasan hallinto-oikeuden ratkaisua.

Ajot Kukonkoivun soramontun jokamiesradalla loppuvat silti jossain vaiheessa.

Kaikki oljenkorret käytetään.

Tapio Tuominen

Iso hinta ympäristöluvasta – vain villoja käteen

– Täytyy katsoa syntyykö Vääksyn Urheiluautoilijoiden kanssa yhteistyötä, että päästäisiin Vesivehmaan radalle harjoittelemaan. Heinolassakin on rata, pohdiskelee Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden rahastonhoitaja Tapio Tuominen jokamiesluokan ajoharjoittelun tulevaisuutta.

– Tietysti me käytetään kaikki oljenkorret. Kukonkoivussa on toimittu muutama kymmenen vuotta ja uhrattu sinne isoja taloudellisia voimavaroja ja mahtavan paljon talkootunteja, sanoo Tuominen.

– Ympäristölupamenettelystäkin seura maksoi 20 000–25 000 euroa. Kyllä tämä tuntuu turhauttavalta, lopettaa Tapio Tuominen.