1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Volkswagen: Syrjään pantu 6,5 miljardia ei riitä sakkoihin ja korvauksiin

Kaikki investoinnit pannaan ainakin hetkeksi jäihin, kertoo Volkswagenin uusi johtaja Matthias Müller.

Kuva: Julian Stratenschulte / EPA

Autojätti Volkswagen varautuu huomattaviin rangaistuksiin päästöhuijauksesta. Yhtiön uusi toimitusjohtaja Matthias Müller ilmoitti tiistaina, että kaikki suunnitteilla olevat investoinnit joutuvat uudelleen harkintaan. Päästöpeukaloidut autot on korjattava ja tuleviin ympäristöviranomaisten sakkoihin on vastattava useilla miljardeilla euroilla.

– Arvioimme kaikki suunnitellut investoinnit kertaalleen. Se mikä ei ole täysin välttämätöntä, unohdetaan tai lykätään myöhemmäksi, Müller kertoi puheessaan työntekijöille tiistaina. Johtajan mukaan jokaisella taloon jäävällä eurolla on merkitystä.

Yhtiö varasi päästöskandaalista aiheutuviin kuluihin viime tilineljänneksellä 6,5 miljardia euroa. Müller kertoi, että summan arvioidaan riittävän korjaamaan ne miljoonat autot, joissa on päästötietoja kaunisteleva ohjelmisto.

– Mutta se ei riitä. Meidän on valmistauduttava huomattaviin rangaistuksiin. Monet saattavat myös tarttua tilaisuuteen hakea korvauksia Volkswagenilta, Müller tähdensi.

Hän vakuutti työntekijöille, että henkilöstöön kohdistuvat vaikutukset pyritään rajaamaan. Müller kuitenkin myönsi, ettei tiedä, voidaanko kaikki työpaikat pitää.

– Teemme kaiken voitavan, jotta työntekijät pysyvät yhtiössä.

Uutistoimisto Reutersin näkemän Volkswagenin sisäisen viestin mukaan päästöhuijaukseen liittyviä autoja olisi EU-maissa kahdeksan miljoonaa. Müllerin edeltäjä Martin Winterkorn erosi johdosta viime kuussa yhtiön myönnettyä, että kaikkiaan 11 miljoonassa sen valmistamassa dieselautossa on päästölukemia vääristelevä ohjelmisto.

Suomen maahantuojat ovat laskeneet yli 64 000 Volkswagenia, Audia, Skodaa ja Seatia, joissa on peukaloitu EA 189 -dieselmoottori.

Yhdysvaltalaiset ympäristöviranomaiset paljastivat vedätyksen syyskuussa osassa Volkswagen-yhtymän automerkkien diesel-malleista. Autoissa päästöjen hallinta ei toimi lainkaan normaaliajossa, vaan kytkeytyy päälle vain tunnistaessaan olevansa varsinaisissa päästömittaustestissä.