Matematiikan opettaja koodaamisen tulosta peruskouluihin: Moni jättää kokonaan opettamatta, koska osaamista ei ole

Ohjelmointia aletaan opettaa osana matematiikkaa jo ensi vuoden syksynä. Osalla matematiikan opettajista ei ole koodaamisen opettamiseen lainkaan valmiuksia.

talous
Kannettava tietokone pulpetilla.
Yle

– Se on luultavasti vähän mörkö. Ahdistaa, matematiikan opettaja Niklas Koppatz kuvailee tunnelmia siitä, että ohjelmoinnin opetuksen on määrä alkaa kouluissa ensi syksynä.

Viikin Normaalikoulussa Helsingissä opettava Koppatz itse on jo kokeillut ohjemointia omilla tunneillaan, sillä hän on mukana tekemässä uutta opetusmateriaalia.

Suurimmalla osalla ei sen sijaan ole mitään käsitystä, mitä vuoden päästä pitäisi tehdä, hän sanoo.

Tietokoneohjelmointi on kirjattu uuteen opetussuunnitelmaan, joka rantautuu kouluihin ensi syksynä 2016. Koppatzin mukaan opettajia ei pidetty ajantasalla valmistelussa. Opetussuunnitelman laatii Opetushallitus.

– Se tuli ainakin minulle täysin yllätyksenä. Se on typerästi tehty. Jos halutaan, että opettajat innostuvat siitä ja alkavat kehittämään itseään, tämä ei ole se tapa.

Osa matematiikan opettajista on myös tietotekniikan opettajia. Merkittävällä osalla ei ole sen sijaan mitään valmiuksia sen opettamiseen, uskoo Koppatz.

– Siitä seuraa, että opettajat luultavasti jättävät opettamatta merkittävän osan siitä, mitä opetussuunnitelmaan on kirjattu.

MAOL: Ohjelmoinnista olisi pitänyt tehdä oma oppiaine

Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOLin kanta on, että ohjelmoinnista olisi pitänyt tehdä kouluihin oma oppiaineensa, kuten esimerkiksi Virossa ja Britanniassa.

Liiton toivetta ei kuunneltu, vaan Opetushallitus päätti sisällyttää ohjelmoinnin matematiikan opetukseen.

Opettaja liitutaulun edessä.
Niklas Koppatz opettaa matematiikka Viikin normaalikoulussa. Koppatzin tunnilla tietotekniikkaa käytetään paljon jo nyt.Yle

Puheenjohtaja Leena Mannila vahvistaa, että suurin osa opettajista ei vieläkään tiedä, mitä ohjelmoinnin opettamisella tarkoitetaan. Ongelma on esimerkiksi, että juuri mitään opetusmateriaalia ei ole.

Mannila uskoo, että vanhanaikaisen koodikielen opettamisesta ei silti ole kyse.

– Ohjelmointia pitää ajatella uudella tavalla. Pohjimmiltaan se on loogisen ajattelun opettamista.

Mannila antaa esimerkkejä, miten ohjelmoinnin perusperiaatetta voi opettaa ekaluokkalaisille. Toinen oppilas voi vaikkapa ohjeistaa sanallisesti toisen oppilaan silmät sidottuina paikasta A paikkaan B. Tai toinen voi ohjeistaa toista pinoamaan tietyn väriset palikat eri pinoihin.

Hän muistuttaa, että vielä nyt voimassa olevassa, vuonna 2004 laaditussa opetussuunnitelmassa edellytetään, että jokainen opettaja ottaisi tietotekniikan käyttöön tunneillaan.

Opettajien taidot ovat kehittyneet kymmenessä vuodessa huimasti, Mannila sanoo.

– Se miksi ne ovat kehittyneet on, että on ollut vähän pakko pysyä ajantasalla.

Hän kertoo vieneensä opetusministeriön tietoon huolensa ohjelmointiin liittyvän opetusmateriaalin uupumisesta.

Ei uutta Angy Birdsiä

Niklas Koppatz ei usko, että ainakaan opettajien täydennyskoulutus tulee ratkaisemaan osaamisongelmaa.

– Kunnat säästävät. Se tarkoittaa, että ohjelmointikoulutukseen ei ole rahaa tai sitten mihinkään muuhun kuin siihen ei ole rahaa.

Verkosta löytyy tällä hetkellä kursseja, joita aktiivisimmat voivat hyödyntää.

Koululainen opiskelee kannettavan tietokoneen avulla.
Yle

Ohjelmoinnin opettamiseen Koppatz suhtautuu sinänsä myönteisesti. Hän uskoo, että taito erottaa tulevaisuudessa ne, jotka pystyvät vaikuttamaan omiin asioihinsa niistä, jotka eivät pysty.

– Se joka ymmärtää tietotekniikan käyttöä, pystyy myös ymmärtämään uusia välineitä ja sitä kautta kehittämään omaa markkina-arvoaan työmarkkinoilla.

Uusia pelikoodaajia pelkästään peruskoulunpenkillä tuskin syntyy.

– Se mitä nyt opetussuunnitelmaan on kirjoitettu, ei tule pelastamaan meitä tällä sektorilla. Mutta se on hyvä alku, Koppatz sanoo.