Yli puolella miljoonalla suomalaisella vaikeuksia lukemisessa ja tietotekniikassa

Osalla aikuisista on vaikeuksia yksinkertaisten laskutoimitusten ratkaisemisessa tai heidän on vaikea ymmärtää suoraviivaistakin kirjallista tietoa.

kulttuuri
Henkilö käyttämässä tablettia.
Yle

Suomessa on noin 600 000 16-65-vuotiasta, joiden luku-, numero- ja tietotekniikkataidot eivät ole riittävät. Vahvat luku-, numero- ja tietotekniikkataidot antavat pohjan opiskelulle, työnhaulle ja yhteiskunnalliselle osallistumiselle. Perustaitoja voi kuitenkin oppia aikuisiälläkin.

Tiedot käyvät ilmi Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n kansainvälisen aikuistutkimuksen tänään julkaistusta maakatsauksesta (siirryt toiseen palveluun).

Maakatsauksen mukaan aikuisten osaaminen on Suomessa yleisesti korkealla tasolla, minkä vuoksi perustaitojen puutteesta ei keskustella riittävästi. Selviä puutteita on kuitenkin osalla aikuisista. Maakatsaus suositteleekin, että perustaitoihin kiinnitettäisiin jatkossa enemmän huomiota.

Osalla aikuisista on vaikeuksia yksinkertaisten laskutoimitusten ratkaisemisessa tai heidän on vaikea ymmärtää suoraviivaistakin kirjallista tietoa. Ongelmia on siis arkipäivän taidoissa.

Taitopuutteet pitäisi tunnistaa esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa ja työ- ja elinkeinotoimistoissa.

Tietotekniikka ja viisikymppiset

Parhaita tuloksia saadaan, kun aikuisten perustaitoja parannetaan yksilöllisesti aikuiskoulutuksessa tai työpaikalla. Koulutukseen olisi kannustettava juuri niitä aikuisia, joiden taidoissa on eniten parannettavaa.

Noin 25 prosentilla 55-65-vuotiaista on puutteita perustaidoissa. Nuorempiin verrattuna ongelmia on erityisesti tietotekniikkataidoissa. Vanhimpien ikäryhmien taitoja voisi tukea esimerkiksi työvoimakoulutuksella.

Koulutus voisi myöhäistää eläkkeelle siirtymistä niissä tilanteissa, jossa heikot tai vanhentuneet taidot ovat este työuran jatkamiselle.