Sähköllä hiipivä jättiläinen yllättää eikä jätä savua – video

Sähköllä käyvä kuorma-auto on kallis, mutta ajoneuvon ylläpito tulee halvaksi. Harvinaisuus kerää uteliaita katseita ja saattaa jopa säikäyttää hiljaisuudellaan.

Kotimaa
Jussi Revonniemi on nousemassa sähkökuormurin ohjaamoon.
Hyppää auton kyytiin ja kuuntele, miten äänetön se on.

Parituhatta kilometriä uudella sähkökuorma-autolla ajanut Jussi Revonniemi painaa kaasua ja 16 tonnin kuorma-auto lähtee liikkeelle äänettömästi. Vauhti kiihtyy kevyesti vaikka päällä on 5 000 kiloa kuormaa.

– Vääntöä riittää melkein tuplasti dieseliin verrattuna. Ylämäki ei tuota mitään ongelmaa, kuski kehuu.

Ja toden totta, tunnelma sähköllä käyvässä kuorma-autossa on aavemainen – aivan kuin iso näkymätön käsi työntäisi autoa eteenpäin.

– Ei tässä korvat väsy, ihan rauhassa voi ajellessa kuunnella musiikkia, Revonniemi sanoo.

Kallis auto, mutta tulee halvaksi

Seisomme tamperelaisen Ensetin pihamaalla, jossa jakeluautoja tulee ja menee. Enset on tamperelaisen Niinivirta European Cargo Oy:n alihankkija. Niinivirralla on aikaisemmin ollut ajossa sähköauto Milanossa.

Nyt kokeiltavana oleva kuorma-auto on rakennettu Hollannissa DAF:n pohjalle. Polttomoottori on korvattu 230 kilowatin sähkömoottoriilla.

Kyseessä on ainut Skandinaviassa ajossa olevan tämän kokoluokan auto. Myyntipäällikkö Mirko Poikkimäki iloitsee auton huoltokuluista, jotka ovat 35 prosenttia pienemmät kuin dieselversiossa.

– Toisaalta auto maksaa kaksi ja puoli kertaa enemmän kuin vastaava tavallinen kuorma-auto, hän summaa.

Lastauspaikalla ja parkkipaikoilla sähköauto on kerännyt uteliaita. Monet ovat jopa säikähtäneet hiipivää jättiläistä.

Voimavirtaa tankkiin

Yhdellä latauksella päästään 250 kilometriä. Latauspisteeksi käy mikä tahansa voimavirtalähde. Toistaiseksi latauspisteitä ei ole riittävästi.

– Lataus kestää vähintäin neljä tuntia. Se vähän hidastaa, mutta kun sähköautot yleistyvät, tulee latauspisteitäkin olemaan enemmän.

Myyntipäällikkö Mirko Poikkimäki muistuttaa, että yksi firman tavoittesta on ollut pyrkä saasteettomaan liikenteeseen. Kokemukset uudesta autosta ovat olleet hyviä.

Dataa kerätään tutkimusta varten

Niinivirran sähköautokokeilu on myös osa Tampereen ammattikorkeakoulun sähköisen liikenteen tutkimusta. Projektipäällikkö Jukka Pellinen odottaa innokkaasti tuloksia, joita auton käytöstä paraikaa kerääntyy. Tietotekniikkaa autossa on normaalia enemmän.

– Oleelliista on, että tässä on paljon vähemmän kuluvia osia. Vaihdelaatikkoa ei ole ollenkaan ja moottori on pienempi. Toisaalta akusto tuo lisää painoa.

– Nyt selvitetään miten sähköauto pärjää suomalaisissa olosuhteissa. Kylmyyshän tässä on suurin kysymys. Akusto kuitenkin kehittyy nopeasti. Muutaman vuoden päästä varmaan hinta ja painokin laskee, Pellinen arvioi.

Ensi talvi on näytön paikka.