Suomen pisin maantietunneli saattaa valmistua puoli vuotta etuajassa

Jos Tampereen Rantatunnelin työmaalla ei koeta takaiskuja, pääsee liikenne huristamaan tunnelin läpi jo loppuvuodesta 2016.

liikenne
Tunneli.
Petri Aaltonen / Yle

Tampereelle rakennettavan Suomen pisimmän maantietunnelin rakennustyöt etenevät etuajassa. Rantatunneli-hankkeen apulaisprojektipäällikkö Mauri Mäkiaho Liikennevirastosta kertoo, että parhaassa mahdollisessa tapauksessa tunneli voidaan avata liikenteelle jo ensi vuoden lopussa. Sopimuksen mukainen ajankohta tunnelin valmistumiselle on 15. toukokuuta 2017.

– Jos kaikki menee hyvin, niin tunneli on mahdollista saada valmiiksi ennen alkuperäistä aikataulua. Loppuvuosi 2016 on asettamamme tavoite, mutta ei mikään lupaus. Projektin tilaajat, Tampereen kaupunki ja Liikennevirasto, ovat asettaneet yhdeksi tavoitteeksi aikataulun alittamisen, ja silloin siihen tietenkin pyritään, Mäkiaho toteaa.

Edessä pitkä testausjakso

Mäkiahon mukaan tunnelityömaasta koituu jatkuvasti juoksevia kuluja, joten aikataulun kirimisellä säästetään myös rahaa. Mäkiaho muistuttaa, että rakennustyöt ovat kuitenkin yhä kesken, ja ennen tunnelin käyttöönottoa edessä on vaativa testausjakso. Sen aikana varmistetaan tunnelin teknisten järjestelmien toimivuus.

– Keskeneräisenä tunnelia ei oteta käyttöön. Tunnelin rakenteiden valmistuminen vaikuttaa aikataulutavoitteen toteutumiseen. Testausjaksoon käytetään aikaa niin pitkään kuin tarvitaan. Aikataulussa jaksoon on varattu puoli vuotta, Mäkiaho sanoo.

Rantatunneli-hankkeen projektipäällikkö Esko Mularin mukaan tunnelin etuajassa valmistuminen voidaan varmistaa vasta ensi vuoden alussa.

– Ainakin sopimuksen mukaisessa aikataulussa pysytään, ja siitä ollaan nyt pikkuisen edelläkin. En voi tässä vaiheessa sen enempää kertoa, Mulari toteaa.