Koe uusi yle.fi

Aktiiviharrastaja neuvoo: Samat kengät eivät sovi retkeilyyn ja vaeltamiseen

Anne Polso on kokenut vaeltaja, jonka into luonnossa liikkumiseen on vienyt kodin lähimetsästä Alpeille asti. Aloittelijalle hän vinkkaa, että reppuun kannattaa pakata ainakin perinteinen paperikartta, ensiapupakkaus sekä ruokaa. Jalkaan tulee laittaa tarkoitukseen sopivat kengät.

luonto
Usean päivän vaelluksella vaaditaan enemmän varusteita.
Usean päivän vaelluksella vaaditaan enemmän varusteita.Antti Kettumäki / Yle

Veteliläinen suunnistaja Anne Polso tykkää monenlaisista vaelluksista muutaman tunnin reissuista viikon mittaisiin luontoretkiin. Harrastus alkoi jo nuorena lähimetsistä. Hän on käynyt vaeltamassa esimerkiksi Ruotsissa ja Alpeilla, mutta lähimetsätkin kiinnostavat.

– Kotiovelta on mukava lähteä lyhyille retkille, mutta yleensä lomilla tulee käytyä kahden tai kolmen päivän reissuilla esimerkiksi kansallispuistoissa, joissa on hyvät mahdollisuuden erilaisten reittien vuoksi.

Puistoissa voi vaeltamisen lisäksi liikkua maastopyörillä tai käydä vaikka melomassa.

– Pisin on ollut viikon mittainen reissu Alpeilla. Ruokahalu kasvaa syödessä ja vaeltamassa voi käydä naapurimaissakin, jos kotimaa ei riitää, naurahtaa Anne Polso.

Varusteet on oltava reissuun sopivat

Lähivaeltamiseen tarvitaan huomattavasti vähemmän tavaraan mukaan kuin pitkälle reissulle. Liikaa ei kannata ottaa mukaan painon takia. Vaatetukseen kannattaa kiinnittää huomio ja erityisesti kenkiin.

– Kengät pitää valita sen mukaan, harrastaako retkeilyä vai vaeltamista. Kenkien pitää istua hyvin jalkaan. Minä kun juoksenkin välillä, niin jalassa on suunnistukseen ja maastojuoksuun suunnitellut kevyet maastokengät. Ne päästävät veden sisään, mutta heti myös pois ja kuivuvat nopeasti. Jos otetaan reppu tai rinkka selkään, niin sitten pitää olla tukevat, varrelliset kengät ja niiden pitää pitää vesi poissa.

Reppu on valittava sen mukaan, kuinka paljon vaatteita, juomaa ja ruokaa ottaa mukaan.

– Esimerkiksi päiväretkelle riittää hyvin 10 litran reppu, mutta pidemmälle vaellukselle isompi rinkka, koska mukaan pitää ottaa teltta ja makuupussi.

Kesäaikaan teltta riittää, mutta vaellusreittien varrelta voi varata myös kämppiä.

– Viimeksi, kun oltiin pidemmällä reissulla Ruotsissa, niin siellä on hyvät kämppien varausjärjestelmät. Suomessakin on erittäin hyvät erä- ja autiotupajärjestelmät ja ne voi varata ennakkoon netissä. Tungosta niissä ei vielä ole, vinkkaa Anne Polso.

Paperikartta ja ensiapupakkaus aina mukaan

Vaelluksella voi hyödyntää älypuhelimien kartastoja, mutta aktiiviharrastaja luottaa perinteiseen.

– Perinteinen kartta on minulle todella tärkeä. Kartalle voi etukäteen suunnitella reitin ja mitata matkan. Samalla voi katsoa missä voi yöpyä. Kartan avulla on helpoimpi poiketakin reitiltä.

Ensiapupakkaus on tärkeä.

– Pakkauksesta on aina ollut apua, kun vähän tulee kohellettuakin. Siitä löytyy apu pieniin hiertymiin ja vähän isompiinkin vaurioihin apua.

Ruoka on tärkeää

Elintarvikkeita kannattaa ottaa mukaan lyhyemmällekin retkelle mukaan, sillä kävellessä kuluu energiaa yllättävän nopeasti.

– Jos liikkuu vähänkin reippaammin, niiin energiaa pitää olla. Jos verensokeri pääsee laskemaan liian alas, ei sitä enää jaksa ja voi eksyäkin, sanoo Anne Polso.

Pidemmillä matkoilla ruoka on ensiarvoisen tärkeää.

– Painon takia tulee otettua mukaan pussiruokia, kuivattua lihaa ja makaronia.

Jos liikkuu vähäkin reippaammin, niiin energiaa pitää olla

Anne Polso

Aloittelijan ei kannata lähteä ensimmäisenä pitkälle retkelle.

– Pitkällä matkalla saattaa tulla väsy jo puolessa välissä matkaa. 2–3 tunnin päiväretki on sopiva aloittelijalle. Kansallispuistot ovat oiva valinta. Retkelle ei kannata lähteä vesisateessa, sillä se lannistaa nopeasti, varsinkaan jos ei ole sateen pitävää kuoriasua, naurahtaa Anne Polso.

ANTTI KETTUMÄKI